Hoe en waarom gebruik je menselijke foto’s op jouw corporate website of webshop?

  • Menselijke foto’s op een corporate website hebben een positieve invloed op de eerste indruk van de bezoeker. Het verhoogd de betrouwbaarheid.
  • Menselijke foto’s met de nadruk op het gezicht hebben een veel betere impact (omdat de emotionele band sterker is)
  • Foto’s moeten “echt” zijn. Bezoekers kunnen zien wanneer je stockfoto’s gebruikt.

Mensen willen zich emotioneel met andere mensen verbinden, een menselijke foto maakt die emotionele verbinding zoveel gemakkelijker en, zoals wetenschappelijk onderzoek aantoont, drijft ze mensen meer naar het contactformulier dan een onopvallend pictogram.

Jeroen Verspuij

Creatieve concept ontwikkelaar

Hoe gebruik je menselijke foto’s effectief op jouw website?

 

Foto’s van mensen kunnen effectief op je website gebruikt worden. Soms kunnen ze net dat extra zetje geven dat je nodig hebt om je doel te bereiken. Ze zijn daarom heel geschikt om iets te benadrukken, een bepaald gevoel uit te drukken, een resultaat te tonen. In dit blog een aantal mogelijkheden waarvoor je foto’s van mensen effectief kunt gebruiken:

 

Straal kennis uit

Mensen in witte jassen met brillen geven ons een gevoel van kennis. Als ze er serieus of tevreden uitzien terwijl ze bezig zijn je product te maken of te testen, kan dit door je websitebezoeker als een toegevoegde waarde gezien worden. Die erudiete persoon in de witte jas schept een associatie van kennis. Hij zal het weten, dus het zal goed zijn. Wasmiddelen, bijvoorbeeld, maken hier handig gebruik van. Wetenschappers hebben een paar mega-parels aan wasmiddel toegevoegd die het nog schoner en beter voor het milieu maken.

Voor en na foto’s

Foto’s van mensen vóór een bepaalde behandeling en na een bepaalde behandeling zijn geweldig om snel de resultaten te laten zien. Je hoeft niets te lezen, het is meteen visueel duidelijk wat je krijgt als je het product gebruikt. Vaak lijkt de persoon vóór de behandeling ingetogen of zelfs bedroefd. Na de behandeling is de persoon vaak blij en vol energie. Deze foto’s worden vaak gebruikt voor websites over schoonheidsproducten.

Aanduiding van een (blik)richting

Als je een foto gebruikt van een persoon die in een bepaalde richting kijkt, zal de bezoeker van je website automatisch die richting volgen. Dus als de persoon naar rechts kijkt, zal je bezoeker op je website ook naar rechts kijken. Op deze manier krijgt de rechterkant van de website extra aandacht. Het is nog krachtiger als de persoon op de foto met zijn hand en vingers naar een plek op de site wijst. Dan wordt de website bezoeker bijna gedwongen te kijken waar hij nu heen geleid wordt. Vooral websites waar conversie belangrijk is gebruiken deze foto’s.

Een (positieve) situatie laten zien

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Daarom tonen websites vaak mensen in een bepaalde situatie. Deze situatie weerspiegelt waar het bedrijf voor staat. De persoon heeft net de bril gepast en kijkt blij. Het stel heeft zojuist de hypotheek getekend en wordt gefeliciteerd. Een foto kan gebruikt worden om een bepaalde actie, resultaat, of de voordelen van iets onder de aandacht te brengen. Op de voorbeeldfoto hieronder zit de grootvader in zijn rolstoel te genieten van zijn kleinkinderen, vrijheid en mobiliteit. De foto laat duidelijk zien wat deze Mobility Scooter kan.

Toon contactpersonen

Mensen willen graag weten met wie ze in een organisatie te maken hebben. Daarom zou je kunnen kiezen om foto’s van elke contactpersoon in de contactinformatie te tonen. Dit ziet er professioneel uit en geeft vertrouwen. Neem geen werkfoto van achter je bureau, besteed tijd aan het maken van een goede foto. Zorg voor een foto met een rustige (uniforme) achtergrond waarop de persoon er toonbaar uitziet, of hij nu bedrijfskleding draagt of niet. Zie hieronder in fotogallerie hoe ik thema en uniforme achtergronden het toegepast.

Instructies

Foto’s of video’s van mensen kunnen ook gebruikt worden om uit te leggen hoe iets werkt. Als de persoon iets stap voor stap uitpakt of in elkaar zet, kan de bezoeker van de website duidelijk de instructies volgen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Emotie

Om een bepaalde emotie van de bezoeker aan te spreken, kunnen afbeeldingen van mensen gebruikt worden om een bepaald gevoel te versterken. Dit werkt het beste bij sterke emoties als liefde, woede, en verdriet. Als het belangrijk is om medeleven op te wekken, dan werken beelden van rouwende, verdrietige mensen. Als je warmte en comfort wilt uitstralen, werken beelden van kinderen die tegen hun moeder aankruipen of een stel dat op de bank zit in hun nieuwe huis goed. Soms kun je opzettelijk inspelen op een bepaalde negatieve emotie door een foto van een persoon te gebruiken om te laten zien wat je krijgt als je het product niet gebruikt. Niemand wil de emotie op de foto, zodat ze eerder geneigd zijn te kopen of te handelen.  Op bepaalde dagen van het jaar gebruiken we vaak foto’s die emotie oproepen, zoals Valentijnsdag, Sinterklaas, of Kerstmis. De foto hieronder geeft ons allemaal zin om onze partner met chocolade te verrassen, nietwaar?

Influencers

Beïnvloeders zijn mensen die voor veel (vaak jonge) mensen een rolmodel zijn. Ze hebben veel volgers op de sociale media kanalen en ze hebben veel invloed op hun volgers. Als ze erop wijzen dat een bepaald product het proberen waard is, zal een groot deel van hun volgers onmiddellijk reageren. De kracht van beïnvloeders kan niet onderschat worden. Als je een beïnvloeder zo ver krijgt dat je een foto van hem of haar op je website mag plaatsen, zal dat een positieve emotie oproepen. Bezoekers zullen je eerder serieus nemen, positieve eigenschappen aan je bedrijf toeschrijven, en besluiten een aankoop te doen of een actie te ondernemen.

Webshop

Een online winkel gebruikt veel foto’s van mensen. Modellen dragen de kleren of schoenen en laten zien hoe ze passen. Producten die door mensen op een foto gedragen worden, verkopen beter dan producten die niet op een foto staan.

Aanbevelingen (en referenties)

Aanbevelingen kunnen verder aangevuld worden door een foto toe te voegen. Hierdoor lijkt de verwijzing geloofwaardiger en krachtiger. Foto’s van echte mensen in hun eigen omgeving werken het best. Gebruik niet van die standaard, gelikte stockfoto’s. Ze werken averechts en laten je onbetrouwbaar lijken.

Mensen op een website

Representatieve, goed verzorgde, aantrekkelijke mensen worden meer positieve eigenschappen toegedicht dan onverzorgde, minder aantrekkelijke mensen. Onderzoek heeft aangetoond dat websites met foto’s van aantrekkelijke mensen positiever bekeken worden. Websites met foto’s van mensen geven bezoekers eerder een gevoel van vertrouwen dan websites zonder foto’s van mensen.

Conclusie

Foto’s van mensen op een website kunnen doeltreffend zijn om het vertrouwen in het bedrijf te vergroten. De foto’s kunnen de kennis van het bedrijf benadrukken. Ze kunnen ook de werking, de pasvorm of het resultaat in een oogopslag laten zien. Je kunt extra aandacht vestigen op een element van de website door een persoon op een foto in die richting te laten kijken of wijzen. Foto’s van beïnvloeders (influencers), bekende mensen, en representatieve/aantrekkelijke mensen hebben een positief effect. Echte foto’s van referenties zijn geloofwaardig. Stockfoto’s van referenties hebben het tegenovergestelde effect. Gebruik dus foto’s van mensen wanneer je kunt en gebruik ze in je voordeel.

Waarom moet ik personeelsfoto’s op mijn bedrijfswebsite tonen?

 

Wanneer je op het internet door bedrijfs-websites heen bladert, heb je misschien gemerkt dat het veelal foto’s zijn van hun belangrijkste bedrijfsleiders/managers of zelfs werknemers bevatten. Deze personeelsfoto’s staan vaak op de “Over Ons” of “Ontmoet Het Team” pagina’s op websites. Er zijn veel meningen over de vraag of het opnemen van personeelsfoto’s op een bedrijfswebsite wel een positief effect heeft. Ik neem je hier mee in wat ideeën over dit onderwerp.

 

Ik zou je graag een eenvoudig, rechtlijnig antwoord geven. Maar zoals veel dingen in het leven kunnen we dat niet. Het is gewoon niet zo eenvoudig, en er is geen “one size fits all” regel.

 

Het hangt echt af van je bedrijfsmerk, je bedrijfstak, en je website

Bijvoorbeeld: een restaurant met een groot verloop van bedienend personeel, en ander personeel wil misschien niet hun voortdurende wisseling van nieuwe personeelsleden laten zien. Maar een medische praktijk of een adviesbureau wil misschien wel hun medewerkers in de kijker zetten om potentiële klanten meer op hun gemak te stellen en hun persoonlijke kant te laten zien.

Wat zijn de voor- en nadelen van het plaatsen van personeelsfoto’s op jouw bedrijfswebsite?

Personeelsfoto’s op mijn bedrijfswebsite – Voor- en nadelen

Voordelen van personeelsfoto’s:

Maak je bedrijf relateerbaar: 

Mensen willen interactie met andere mensen, niet met een gezichtsloze bedrijfsentiteit. Je kunt dit benutten door foto’s op je website: hoewel het misschien maar een plaatje is, maakt het zien van het gezicht van een ander en de wetenschap dat ze er werken dat bezoekers een meer menselijke band met het bedrijf voelen. Ze voelen zich misschien meer op hun gemak als ze denken te weten wie hun telefoontje zal beantwoorden.

 

Versterk en bouw relaties op: 

Over telefoongesprekken gesproken, de telefoon en e-mail zijn beide ongelooflijk onpersoonlijk. Mensen willen weten met wie ze praten, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de mensen niet aan videoconferenties wil deelnemen. Foto’s kunnen dus die kloof overbruggen en helpen relaties met klanten op te bouwen. 

 

Hulp bij herkenning: 

Weet je dat ze zeggen dat de wereld klein is? Het is waar. Je weet nooit wanneer een van je medewerkers een toekomstige klant of bestaande klant tegen het lijf loopt, misschien op een conferentie of gewoon in het dagelijks leven. Als de klant een foto van de medewerker op je website heeft gezien, is de kans groter dat hij de verbinding legt. En contact maken met je klanten is altijd een goede zaak.

 

Ontwikkel je merk: 

Als een deel van je merk is dat het je om je mensen gaat, is het opnemen van foto’s van je mensen de logische volgende stap. En als je het goed doet, kunnen personeelsfoto’s je merk versterken: of dat nu is door je deskundigheid te tonen via formele portretten van experts in pak, of door je luchtige kant te laten zien met leuke, ongedwongen foto’s. 

Nadelen van personeelsfoto’s:

Denk aan de gevolgen voor de privacy: 

Je weet nooit wie er misschien op zoek is naar je medewerkers, dus bedenk dat je pagina in de Google resultaten voor hun namen zal opduiken. Het is waar dat sociale media hetzelfde probleem hebben, maar werknemers hebben de mogelijkheid om specifieke personen te blokkeren, zodat ze hun informatie op die sites niet kunnen zien. Zo’n privacy instelling is er niet voor je website, dus iedereen die hun naam Googelt kan hun foto, bedrijf, en alle andere informatie die op de pagina staat vinden. 

 

Problemen met personeelsverloop: 

Wat doe je als een werknemer ontslag neemt? Dit is vooral problematisch als je een groepsfoto uploadt. Probeer je ze te bewerken of uit te snijden? Laat je de foto staan alsof er niets gebeurd is? Zelfs individuele portretten kunnen een probleem zijn als je er steeds aan moet denken foto’s weg te halen en nieuwe te uploaden als je personeelssituatie verandert.

 

Potentiële bezorgdheid over werknemers: 

Je zult toestemming van al je werknemers moeten vragen als je hun foto’s wilt gebruiken. Het kan zijn dat ze bepaalde foto’s niet geüpload willen hebben als ze vinden dat die hen niet goed weergeeft. Of, ze willen misschien helemaal geen foto’s van hen op het internet.

 

Branding overwegingen: 

Als je foto’s niet bij je branding passen, kun je in de problemen komen. Je zult er goed op moeten letten dat de kwaliteit en de persoonlijkheid van de foto’s bij je bedrijfsmerk passen.

Tips om schitterende personeelsfoto’s voor je website te maken

Tenslotte volgen hier een paar bekende tips voor het schieten van geweldig uitziende, effectieve personeelsfoto’s die op je website zullen schitteren.

 

1. Neem indien mogelijk een ervaren Fotograaf: Of het nu een ingehuurde professionele externe fotograaf is of een teamlid dat ervaring heeft met fotografie. Het kan je foto’s maken of breken.

 

2. Gebruik de best mogelijke camera die er is en gebruik die voor elke foto. Zo maak je de allerbeste foto’s en het beste van alles is dat ze bij alle medewerkers consistent zijn. Vermijd indien mogelijk mobiele telefoons en vermijd beslist weinig licht.

3. Presentatie is de sleutel. Zorg ervoor dat alle personeelsleden goed voorbereid zijn op de fotoshoot en hun beste kleding dragen, make-up (indien van toepassing) en hun haar laten doen. Dit zal niet alleen elk personeelslid zelfverzekerder maken tijdens de fotoshoot, maar het zal er ook voor zorgen dat de foto’s online goed overkomen.

 

4. Consistentie is de sleutel. Probeer, indien mogelijk, één locatie te gebruiken om alles consistent te houden. Zet een statief op en houd de belichting overal gecontroleerd. Er is niets erger dan personeelsfoto’s te zien die zo van elkaar verschillen qua kwaliteit, belichting en kwaliteit. Zorg er ook voor dat alle personeelsleden naar dezelfde hoek kijken.

 

5. Ontspan en glimlach. Probeer te zorgen voor een comfortabele en ontspannen omgeving, zodat elk personeelslid op een natuurlijke en zelfverzekerde manier over zijn foto’s komt.

Wil je dat ik je help met personeelsfotografie welk aansluit op jullie kernwaarden?

Ik help je graag met professionele personeelsfotografie. Dankzij mijn 16 jaar ervaring als betrokken bedrijfsfotograaf en mijn inlevingsvermogen, weet ik hoe ik snel kan schakelen en de juiste oplossing kan vinden.

Heb je nog vragen? Voel je vrij om contact met mij op te nemen!

Til je bedrijf naar een hoger niveau met Jeroen Verspuij.

Laten we het eens hebben over je nieuwe bedrijfswebsite.

Jeroen Verspuij

Creatieve concept ontwikkelaar