10 Tips om een goede SEO-schrijver te vinden – Ondernemer

Zorg ervoor dat je SEO-schrijver deze eigenschappen heeft, anders kan je nieuwe inhoud meer kwaad dan goed doen.

Zoekmachine optimalisatie, of SEO, is een gespecialiseerde vorm van inhoud schrijven die uiterst effectief kan zijn in het stimuleren van de hoeveelheid verkeer die naar je website komt via zoekmachines, zoals Google en Bing. Eenvoudig gezegd maakt een SEO-schrijver inhoud die geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Dat betekent dat de inhoud zo is geschreven dat Google en andere zoekmachines hem kunnen vinden en identificeren als relevant voor bepaalde trefwoorden en zinnen die mensen in de zoekmachine invoeren.

Het belangrijkste om te onthouden over SEO schrijven is dat er twee soorten zijn: goed SEO schrijven en heel slecht SEO schrijven. Er is hier weinig grijs gebied. Ofwel een stuk inhoud kan de zoekmachine rankings van je website helpen, ofwel het kan je rankings schaden.

Je moet het verschil begrijpen voordat je een SEO schrijver inhuurt om inhoud voor je te maken, anders kun je uiteindelijk de kansen op succes van je website schaden. Dit kan komen in de vorm van minder verkeer van zoekmachines of een volledige ban van je site uit het verschijnen op de resultatenpagina’s van zoekmachines.

Zie het zo.

Google en andere zoekmachines houden niet van SEO schrijven. Zoekmachines willen zoekers de beste resultaten leveren op basis van de zoektermen die bezoekers invoeren. Inhoud die geschreven is met de bedoeling om kunstmatig de ranking van een pagina in de zoekresultaten te verhogen, is inhoud die Google en andere zoekmachines niet per se bovenaan de lijsten met zoekresultaten willen weergeven.

Zoekmachines willen de beste inhoud tonen op basis van contextrelevantie, autoriteit van de site, betrouwbaarheid op basis van hoe andere sites en mensen met de site omgaan, en andere factoren.

Daartoe zijn de algoritmen van zoekmachines ontworpen om inhoud op te sporen die uitsluitend is geschreven om het verkeer in zoekmachines te stimuleren. Zo zijn bijvoorbeeld keyword stuffing, het verbergen van keywords in een heel klein lettertype of een kleur die opgaat in de achtergrond, en het betalen voor inkomende links allemaal tactieken die Google beschouwt als spam, en het zoekverkeer van je website zal negatief worden beïnvloed als je hierop wordt betrapt.

Daarom is het cruciaal dat je samenwerkt met een betrouwbare SEO expert en goede SEO schrijver, anders kan je investering in SEO diensten en inhoud je website en bedrijf in een slechtere positie brengen. Met dat gezegd, hier zijn 10 kwaliteiten die een goede SEO-schrijver bezit die het rendement levert dat je bedrijf nodig heeft.

1. Begrijpt grammatica, structuur en spelling.

Dit is een van de grootste problemen bij SEO schrijven. Veel bedrijven betalen zeer lage prijzen om veel artikelen te laten schrijven voor SEO-doeleinden, maar als die artikelen verschrikkelijk zijn, zijn ze de $5 of zelfs minder die je voor elk artikel betaalde niet waard. Een goede SEO-schrijver kent grammatica. Hij of zij weet wanneer je een komma moet gebruiken na een inleidende zin, wanneer je wie, dat of welke moet gebruiken, en wanneer en hoe je apostrofs moet gebruiken.

Elke grammaticale, structuur- of spelfout vermindert de kwaliteit van je inhoud en de geloofwaardigheid van je website, merk en bedrijf. Mensen kopen van bedrijven die ze vertrouwen, niet van bedrijven die onbetrouwbare inhoud van lage kwaliteit publiceren.

2. Weet hoe je moet samenwerken met je SEO-expert.

Idealiter zouden je SEO-schrijver en SEO-expert met elkaar moeten kunnen communiceren en samenwerken om ervoor te zorgen dat de inhoud aansluit bij je doelen. Als ze in silo’s opereren, zullen je resultaten niet zo goed zijn als ze zouden kunnen zijn als ze samenwerken.

3. Schrijft eerst voor mensen en daarna voor zoekmachines.

Vergeet niet dat Google niet houdt van inhoud die geschreven is voor SEO-doeleinden. Daarom moet je inhoud altijd eerst voor je publiek worden geschreven. Trefwoorden moeten op natuurlijke wijze worden toegevoegd als secundaire prioriteit.

4. Begrijp je publiek.

Kijk even terug naar punt drie. Nogmaals, een goede SEO-schrijver schrijft eerst voor mensen. Dat betekent dat hij of zij de tijd moet nemen om te begrijpen wie je publiek is, wat voor hen belangrijk is, en welke inhoud voor hen nuttig en zinvol zou zijn.

Als je schrijver inhoud maakt die je publiek niet wil lezen, dan heeft het echt geen zin om die te publiceren.

5. Kent de do’s en don’ts van SEO schrijven.

Een goede SEO-schrijver hoeft geen SEO-expert te zijn. Hij of zij moet een expert zijn in het schrijven van content die een zeer goed begrip heeft van de huidige SEO do’s en don’ts. Ze moeten bijvoorbeeld weten dat ze trefwoorden op natuurlijke wijze moeten gebruiken in titels, in de eerste alinea en in heading tags, indien mogelijk. Ze moeten weten hoe lang de inhoud moet zijn en keyword stuffing vermijden. Als je schrijver geen basiskennis heeft van SEO, moet je niet met hem werken.

6. Kost geld.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te investeren in kwalitatief goed schrijfwerk van iemand die begrijpt hoe je moet schrijven voor het web, je publiek en SEO. Goedkope inhoud zal meer kwaad dan goed doen. Het kwaad komt misschien niet meteen, maar het komt wel. Als de schade is aangericht, kan het heel moeilijk zijn om weer aan de goede kant van Google te komen. Sterker nog, dat is vaak onmogelijk.

7. Schrijft duidelijk en beknopt.

Het inhuren van een schrijver die duidelijk en beknopt kan schrijven gaat hand in hand met het inhuren van een schrijver die kwaliteitsinhoud creëert, en dat is zelden goedkoop. Het publiceren van duidelijke, beknopte en nuttige inhoud is echter essentieel om ervoor te zorgen dat je publiek het zal lezen en delen. Mensen besteden heel weinig tijd aan inhoud. Als die van jou hun aandacht niet trekt en je boodschap niet snel en duidelijk overbrengt, verlies je je kans om een band met je publiek te krijgen helemaal.

8. Schrijft inhoud die mensen willen lezen en delen.

Nogmaals, een goede SEO-schrijver neemt de tijd om je publiek en je doelen te begrijpen. Hij of zij zal strategisch nadenken over welke inhoud je het beste zal helpen die doelen te bereiken en je publiek aan te spreken. SEO is geen snelle tactiek die plotseling het verkeer naar je website zal stimuleren. Het is een inzet op lange termijn, dus het soort inhoud dat je schrijver creëert moet niet lukraak bij elkaar worden gegooid.

9. Begrijpt storytelling.

Goede contentmarketing is niet zelfpromotief. Het is nuttig en zinvol voor de doelgroep. Het sluit aan bij het kooptraject en helpt consumenten door de marketingtrechter te bewegen van bewustwording tot aankoop en loyaliteit. Een goede SEO-schrijver weet hoe hij een verhaal moet maken dat de interesse van de lezer wekt en emoties opwekt die uiteindelijk hun relatie met je merk versterken en mond-tot-mondreclame stimuleren.

10. Weet hoe je overtuigende, relevante koppen schrijft.

Koppen zijn cruciaal bij contentmarketing. Niet alleen hebben ze direct invloed op hoeveel mensen verder lezen dan de titel, maar ze hebben ook invloed op je SEO inspanningen. Een goede SEO-schrijver weet hoe hij “klikwaardige” koppen moet schrijven en hoe hij waar mogelijk trefwoorden in de koppen moet verweven, terwijl hij ervoor zorgt dat ze niet te lang of te kort zijn.

Een goede schrijver is niet goedkoop, of hij nu SEO-content maakt, copywriting of een ander soort marketingcontent samenstelt. Er is veel om rekening mee te houden bij het maken van inhoud, vooral SEO-inhoud, dus probeer niet te besparen als het tijd is om die inhoud daadwerkelijk te schrijven. Slechte inhoud kan echt langdurige schade toebrengen aan je website, merk en bedrijf.

Vond je een van mijn tips nuttig? Laat het me weten en stuur mij een reactie.