Het vinden van schrijvers is gemakkelijk. Jij weet het, wij weten het. Maar de brandende vraag is, hoe vind je schrijvers die je inhoud kunnen leveren die je zoekpositie verbetert, meer verkeer oplevert en je meer business oplevert? 

Als je een SEO-schrijver zoekt, wil je iemand met een goed begrip van twee dingen: Google’s SEO-algoritme en on-page optimalisaties, en het schrijven van waardegedreven, boeiende inhoud. 

Maar het werven van de beste SEO-schrijver kan een uitdaging zijn. Ten eerste hebben zoekmachines een hekel aan SEO-inhoud. Zoekmachines (en gebruikers) willen relevante, kwalitatieve zoekresultaten. Maar al te vaak behandelen schrijvers de on-page optimalisatie criteria van Google als een checklist en geven ze zich over aan slechte SEO praktijken zoals keyword stuffing en het camoufleren van keywords met de achtergrond van de pagina. 

Google’s Panda en Fred updates bestraffen websites die inhoud met weinig tot geen waarde voor mensen online pushen en die inkomsten voorrang geven boven gebruikerservaring. Deze hebben het verschijnen van tweederangs inhoud in de resultaten aanzienlijk beteugeld. Dit betekent dat SEO-schrijvers veel werk hebben.

Er zijn echter geweldige SEO-schrijvers; je moet alleen weten waar je naar moet zoeken. Hier lees je hoe je de beste SEO-schrijver voor je website kunt werven. 

1. Ze weten hoe ze moeten optimaliseren

Weten hoe je moet schrijven is één ding, maar weten hoe je moet schrijven voor Google is iets anders. Vaststellen of een schrijver weet hoe hij een pagina moet optimaliseren om aan de SEO-criteria van Google te voldoen is zo eenvoudig als het opvragen van een voorbeeld van eerder werk. Met een werkstuk kun je het gebruik van trefwoorden, header- en alt-tags, interne links en titeloptimalisatie beoordelen. 

Goede schrijvers verwerken naadloos primaire, secundaire en LSI-termen om te voldoen aan de eisen voor trefwoorddichtheid, zonder dat ze trefwoorden vullen. Als je hun eerdere werk bekijkt, zoek dan naar een dichtheid van 2% voor kernzoekwoorden en een dichtheid van 0,5% voor secundaire zoekwoorden. Schrijvers moeten weten hoe vaak ze trefwoorden in de koptags moeten gebruiken en moeten voorrang geven aan termen in de eerste 100 woorden.

De titel is een van de belangrijkste elementen bij het schrijven van content, dus controleer goed hoe de schrijver die optimaliseert. Google geeft de voorkeur aan titels die tussen de 50 en 60 tekens zijn, kernwoorden aan het begin van de titel bevatten, branding bevatten, en rekening houden met leesbaarheid en emotionele indrukken. 

Header tags vertellen zoekmachines waar je website of een specifiek stuk inhoud over gaat. Goede SEO-schrijvers weten wanneer ze trefwoorden moeten gebruiken in de hiërarchie van de koptekst om het doel van de inhoud aan Google over te brengen. Bijvoorbeeld: gebruik kernwoorden die verband houden met de titel in H1-tags, en reserveer secundaire of LSI-trefwoorden in H2-subkoppen.   

Door het gebruik van alt-tags voor afbeeldingen kan je inhoud “praten” met Google. Ze bieden zoekmachines context om het doel van een afbeelding te bepalen, zodat de crawlers van zoekmachines de afbeelding nauwkeurig kunnen indexeren. Belangrijker nog, alt tags zijn een belangrijk aspect van webtoegankelijkheid voor visueel gehandicapte gebruikers die schermlezers gebruiken om online te surfen.

Een goed stuk SEO is beladen met interne links die verwijzen naar andere pagina’s van dezelfde site. Intern linken helpt de domein autoriteit van je website op te bouwen door zoekmachines te laten weten dat er gedegen inhoud op staat over jouw branche. Schrijvers moeten begrijpen hoe ze geschikte ankerteksten moeten gebruiken, dat zijn korte termen die lezers precies vertellen waar de link hen naartoe zal brengen.

2. Ze weten hoe ze onderzoek moeten doen

Het is niet genoeg dat schrijvers weten hoe ze sleutelwoorden moeten gebruiken, maar ze moeten ook relevante primaire, secundaire en LSI sleutelwoorden kunnen bepalen. Goede SEO-schrijvers zijn meesters in het bedenken van een goede trefwoordstrategie op basis van trending keywords en waar de concurrentie voor rangschikt.

Net zoals het optimalisatie-algoritme van Google is geëvolueerd, zijn ook de hulpmiddelen voor zoekwoordenonderzoek geëvolueerd. De Google zoekwoordplanner bijvoorbeeld is een gratis hulpmiddel dat het zoekvolume en het verkeer schat, zodat schrijvers gemakkelijk hun zoekwoordkeuze kunnen verfijnen. Er zijn vele andere hulpmiddelen om dit proces te vergemakkelijken, en een goede SEO-schrijver zal ze uitgebreid gebruiken. 

Meestal maken SEO-schrijvers inhoud voor verschillende bedrijfstakken, producten en diensten. Maar door de tijd te nemen om trefwoordonderzoek te doen, kunnen ze boeiende inhoud schrijven die relevant is voor je doelgroep.

3. Ze weten hoe ze moeten schrijven

Spelling, grammatica, interpunctie en structuur zijn misschien wel een van de grootste valkuilen bij SEO schrijven. Vaak benaderen bedrijven SEO schrijven met de gedachte van kwantiteit boven kwaliteit. Ze betalen misschien een bodemprijs voor inhoud om hun domeinrangschikking te verbeteren, maar dit kan een averechts effect hebben. Lezers zullen niet kopen van bedrijven die inhoud publiceren die bol staat van de fouten. Het heeft een negatieve invloed op de perceptie van je merk, en dat wil je niet als neveneffect van je SEO inspanningen.

Duidelijke, heldere inhoud is het ultieme doel waar alle schrijvers naar moeten streven, ongeacht of ze schrijven voor SEO of niet. Schrijvers moeten op een beknopte, begrijpelijke manier waarde aandragen, zodat kijkers niet alleen klaar zijn met lezen, maar het ook delen met anderen. Als het schrijven meandert of waarde mist, is de enige boost die je krijgt je bounce rate. 

Bedrijven gebruiken inhoud om bezoekers om te zetten in lezers en lezers in klanten. Als je inhoud zich richt op iemand anders dan je doelgroep, zullen ze nooit converteren. Een schrijver moet een meesterverteller zijn of iemand die lezers door de trechter kan stimuleren door zinvolle, nuttige en boeiende inhoud te leveren.

Een van de meest effectieve manieren waarop schrijvers waarde kunnen bieden is door middel van long-form content van 2.000 tot 3.000 woorden. Lezers en Google geven de voorkeur aan long-form content omdat het meer informatie bevat waar gebruikers naar zoeken, waardoor je waarschijnlijk beter in de ranking komt. Controleer dus wel of je SEO-schrijver ervaring heeft met het schrijven van long-form content.

4. Ze hebben bewijs om hun vaardigheden te ondersteunen

Als het erop aankomt, kan een goede SEO schrijver zijn vaardigheden bewijzen door je gevallen te laten zien waarin hij voor specifieke zoekwoorden gerankt heeft en voor conversies heeft gezorgd. Ze moeten kunnen aantonen dat hun schrijven zo relevant en boeiend was dat mensen die de verblijftijd van de site verhoogden.

De verblijftijd is hoe lang een bezoeker op je website blijft nadat hij op het zoekresultaat heeft geklikt, voordat hij terugkeert naar de resultatenpagina. Het is een belangrijke maatstaf die concreet bewijs levert voor de betrokkenheid van een stuk inhoud. 

Je kunt de doeltreffendheid van een schrijver ook bepalen door te beoordelen hoe goed hij in staat was om verkeer van de zoekresultaten naar de site te leiden door boeiende koppen en relevante meta-beschrijvingen. Samen zorgen deze twee componenten voor klikken: Koppen trekken de aandacht van zoekers, en metabeschrijvingen laten hen weten of de link relevante informatie bevat voor hun zoekopdracht. Zorgen dat beide geoptimaliseerd, beknopt en boeiend zijn is van vitaal belang om gebruikers te overtuigen je site te bezoeken, dus zorg ervoor dat ze beide kunnen.

5. Ze richten zich op gebruikers

Als het algoritme van Google bepaalt dat de inhoud van je site gebruikers geen waardevolle ervaring biedt, kan het je bestraffen. Voorkom dit door ervoor te zorgen dat je schrijver de gebruikers centraal stelt in de inhoud. Er zijn tal van hulpmiddelen beschikbaar om schrijvers te helpen de gebruiker centraal te stellen in de inhoud. 

Zoals bijvoorbeeld Quora en Answer The Public, dit zijn twee websites die inzicht geven in waar mensen over praten voor verschillende onderwerpen en thema’s. Deze helpen schrijvers de gebruikersintentie te begrijpen, wat helpt om boeiende en relevante inhoud te maken, wat zich uitbetaalt als meer geloofwaardigheid en verkeer naar je site. 

Het vinden van de beste SEO-schrijver is de sleutel tot je online marketingstrategie. Het is geen gebied waar je wilt bezuinigen of genoegen nemen met iemand die ontelbare blogs van €5,- voor volume produceert. Goede SEO-schrijvers zijn een investering die zich terugbetaalt in de vorm van hogere ROI, rankings en kwaliteit van de inhoud. Je klanten zullen het op prijs stellen iets te lezen dat voor hen de moeite waard is, wat uiteindelijk betekent dat je meer geld in je zak hebt.

Vond je een van mijn tips nuttig? Laat het me weten en stuur mij een reactie.