De belangrijkste Marketing Tool: Verhalen vertellen!

 

Het vertellen van verhalen is een essentieel onderdeel van reclame. Het is een middel om emoties te creëren bij jouw doelgroepen, waardoor jouw klanten een gevoel van betrokkenheid krijgen en jouw waarden beter begrijpen. Verhalen kunnen op verschillende manieren worden verteld via verschillende media om jouw merk op verschillende manieren te introduceren.

 

Een verhaal kan in meerdere vormen worden gepresenteerd, zoals video, foto of geschreven blog content. De meest essentiële factor is het creëren van ‘relateerbare inhoud’. Het is voor consumenten makkelijker om informatie te internaliseren* die in de vorm van een verhaal wordt gepresenteerd, dan het opsommen van droge feiten. Er is een perfecte manier om een specifiek verhaal te vertellen. Hieronder vindt je enkele tips om van storytelling een succes te maken.

Belangrijkste onderdelen van elk verhaal:

 

De 5 belangrijkste componenten van een verhaal verzekeren je van succes bij het begin. Als aan alle factoren is gedacht, zul je in staat zijn jouw ideeën over te brengen zonder losse eindjes voor de klant over te laten.

 

  1. omstandigheden

  2. nieuwsgierigheid

  3. personages

  4. gesprek

  5. conflict

Een inleiding geeft de essentie van het verhaal weer en stelt de lezers in staat te beslissen of de verder te vertellen informatie relevant voor hen is. Maar zelfs als de inhoud relevant is om tegemoet te komen aan de behoeften van het publiek, moeten zij worden aangetrokken om te blijven lezen en niet elders dezelfde informatie te zoeken. Het eerste onderdeel van het vertellen van een goed verhaal is het neerzetten van de scène. In dat stadium introduceer je de omstandigheden en communiceer je de hoofdgedachte in een pakkende titel.

 

Als je de aandacht van de lezer al hebt, probeer dan hun nieuwsgierigheid vast te houden. Nieuwsgierige of relevante feiten zorgen ervoor dat we verder willen lezen. Dit kan worden bereikt door spannende hints te geven over wat er verder in de tekst gaat volgen. Deze techniek moet zowel in de hoofdtekst van jouw verhaal als in de titels worden toegepast.

 

Lezers leggen door sterke personages verbanden tussen jouw verhaal en hun eigen leven. Het zou nuttig zijn om het probleem dat jouw merk moet oplossen over te brengen door een personage in nood te creëren waarmee de klanten zich kunnen identificeren. Ze zullen geïnteresseerd zijn om te zien of die persoon hun probleem overwint. In het geval van een video-advertentie, echte mensen die werken op een werkplek, zijn veel meer relateerbaar, dan acteurs en creëert bij de kijkers sympathie voor jouw verhaal. Bedenk of jouw personages aanvoelen als ‘echte mensen’ met ‘echte problemen’.

Kun je mensen over jouw verhaal laten discussiëren? Het op gang brengen van een discussie verhoogt de publieke belangstelling voor jouw verhaal. Lezers vergeten misschien de details van je campagne, maar zullen nooit vergeten hoe het hen liet voelen. Om een discussie op gang te brengen, moeten lezers er sterke gevoelens over hebben. Als ze dat doen, zullen verschillende sociale media kanalen het platform zijn voor hun conversatie.

 

Tot slot, het vijfde essentiële onderdeel van storytelling is het presenteren van een conflict. Over het algemeen worden conflicten voorkomen, maar ze zijn aanwezig in elk verhaal. Het betekent gewoon dat je een probleem vaststelt en een oplossing vindt. Ongeacht de vorm waarin je je verhaal presenteert, of het nu een artikel of een video is, leg altijd het probleem bloot en bied vervolgens oplossingen aan. Het product of de dienst waarvoor je reclame maakt, is bedoeld om het probleem op te lossen dat in het verhaal aan de orde komt.

 

Wanneer je jouw verhaal in verhaalvorm brengt, is het gemakkelijker om de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Het vertellen van een herkenbaar verhaal in een vorm die jouw publiek interessant vindt, is een van de krachtigste marketinginstrumenten. Zorg ervoor dat je deze vijf componenten gebruikt in je volgende storytelling campagne!

 

* Internaliseren: Is het proces waarbij mensen zich door socialisatie bepaalde sociale regels eigen maken, zodat deze regels na verloop van tijd niet langer worden beschouwd als van buitenaf opgelegde voorschriften, maar als richtlijnen die men zelf heeft gekozen.

Tijd voor actie!

Wil je een pakkend ontwerp voor jouw verhaal en passend bij jouw kernwaarden? Grafisch, illustratief, fotografisch, filmisch, gedrukt,  website of social media.