Gunfactor

Hoe creëer je effectief jouw hoge gunfactor?

 

Soms vraag je jezelf af, hoe doet die ander dat toch? De redelijk onervaren concurrent, waarbij alles als vanzelf voor de wind lijkt te gaan. Met gemak halen ze die grote opdracht binnen, waar je op gehoopt had, of erger nog, gaan ze er zelfs met je klant vandoor. De kans is groot, dat zijn of haar hoge “gunfactor”, hierbij doorslaggevend is.

Nu vraag je je af wat is dan de “gunfactor”. Dat vertel ik je hieronder. Zo kun je zelf het roer omgooien en succes boeken, dankzij het creëren van een hoge gunfactor. 

 

Het overgrote deel van alle zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door de persoonlijke gunfactor. Een opdracht, klus of contract wordt jou gegund. Gelukkig kan je met de onderstaande tips je gunfactor verhogen en ook betekenis geven!

 

Sta nu even stil bij de mensen, bedrijven of organisaties die je vertrouwt en waar je een warm gevoel bij krijgt. Zijn dat de mensen of bedrijven waar je het snelst iets zou kopen of een investering in zou doen?

 

Je klanten willen geloven dat je echt het beste met hen voor hebt. Daarnaast willen ze zien wie jij bent, wie de persoon achter je naam is.

Wat zijn de voordelen van een hoge gunfactor?

  • je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling 
  • je wordt regelmatig geselecteerd voor een opdracht of een nieuwe baan
  • je familie en vrienden zullen veel sneller voor je klaar staan, wanneer je ze nodig hebt
  • je staat optimistisch en positief in het leven

Een hoge gunstfactor biedt ook voordelen bij een sollicitatiegesprek!

Wat is de gunfactor?

Het is een abstract begrip. Het komt er feitelijk op neer dat mensen met een hoge gunfactor door hun omgeving worden voorgetrokken.

 

De gunfactor is een pakket van karaktereigenschappen en innerlijke of zachte verkoopcompetenties

  1. authenticiteit
  2. transparantie
  3. sympathie
  4. empathie
  5. uitstraling of charisma
  6. behulpzaam
  7. verbondenheid
  8. kennis delen
  9. ervaring delen
  10. optimisme
  11. enthousiasme

Een misvatting is dat de meeste mensen denken dat je karakter het hele leven vastomlijnd is en daarmee ook de gunfactor. 

Het goed door ontwikkelen van je karakter (zelfreflectie), is ook een goede duiding voor die gunfactor. Naarmate je karakter zich verder ontwikkelt is je gunfactor hoger. Hier gaat het dus om je innerlijke eigenschappen of kwaliteiten. Je stopt dan met de pijnpunten te projecteren op je omgeving. Je levenskracht en doorzettingsvermogen geeft het ontwikkelen van je karakter weer.

Dat een aantrekkelijke persoon een hoge gunfactor heeft, komt ook door de innerlijke mentaliteit. Schoonheid komt van binnen, is een bekend spreekwoord. Hier gaat het dus vaak over charisma in combinatie met die uiterlijke schoonheid. De gunfactor komt met name voort uit je innerlijke kwaliteiten en verkoopkrachten.

10 effectieve tips voor een hoge gunfactor

1. Je wordt een bewuste beslisser dankzij de volgende innerlijke verkoopkrachten

  1. Magnetische kracht – business vanzelf aantrekken
  2. Inleef kracht (inlevingsvermogen) – meer informatie van contact persoon
  3. Kwalificatie kracht (zakelijk instinct) – bewuste focus op juiste potentiële klanten
  4. Afstem kracht – ander belang bij elke rol en type persoon
  5. Uitstraal kracht – charisma en vertrouwen. Aanwezig zijn zonder woorden.

 

Blijf jezelf en probeer je niet anders voor te doen dan je eigenlijk bent. Zo voorkom je dat je te gemaakt en nerveus overkomt naar je klant. Hiermee win je je klant. Het werkt namelijk verwarrend voor je klant als je je telkens anders voordoet. Er is niets mooier dan jezelf kunnen zijn.

2. Je weet waar je over praat

Een informatieve benadering als goed geïnformeerde verkoper, geeft je gunfactor betekenis en het wekt vertrouwen bij je klant. Lees je van te voren even in. Dat is een kleine moeite en het zorgt ervoor dat je geïnteresseerd en betrokken overkomt. Bedenk ook van te voren wat je voor je klanten kan betekenen als je voor de lange termijn kiest. Je kunt aan de hand van een voorbeeld illustreren dat jij bent naar wie ze op zoek zijn.

Probeer tijdens het gesprek met je klant mee te dromen en creatieve oplossingen voor zijn problemen te bedenken.

Door de klant het gevoel te geven, zonder overmoedig te worden, dat je er bent om te helpen, creëer je saamhorigheid. Leg uit dat alles gemakkelijker en beter zal gaan als je erbij betrokken wordt.

3. Je wil goed van start gaan

Bedank altijd voor de tijd en moeite aan het begin van het gesprek. Hiermee breek je het ijs. Onthoudt dat de klant speciaal de tijd heeft genomen om je te ontmoeten en daar misschien andere dingen voor moet laten.

Kom op tijd. En kom niet met smoesjes als je te laat aankomt. Dat wordt nooit gewaardeerd. Vertel de waarheid. 

Maak een vaste handdruk zodra je jezelf voorstelt. Hiermee toon je dat je een zelfverzekerde persoonlijkheid hebt. Zorg wel dat dit authentiek is anders werkt het averechts. Glimlach en praat met je handen als je jezelf aan anderen voorstelt. Een vriendelijk gezicht opent vele deuren. De andere persoon glimlacht bijna altijd automatisch en er wordt een positieve toon gezet. Stel jezelf vervolgens in maximaal dertig seconden voor. Daarna vervaagt de aandacht van jouw luisteraar. 

Glimlach ook als je aan de telefoon bent. Al zien ze je dan niet, ze horen het wel.

Je doet er goed aan om je eerst een beetje aan je klant aan te passen. Tutoyeer niet ongevraagd. Neem een afwachtende houding aan, luister naar zijn of haar taalgebruik en “go with the flow”. 

Kleed je gepast en naar de situatie, maar ben vooral ook jezelf. Bedenk dat de gunfactor alles te maken heeft met of je wel of niet past bij de klant.

Handig om te weten: als jouw klant het met je eens is, spiegelt hij jouw lichaamstaal. Mensen die elkaars houding en bewegingen nadoen, ervaren namelijk overeenstemming met elkaar.

4. Je weet wie je bent (oftewel je tone of voice)

Presenteer jezelf eenduidig, dat garandeert herkenning. Zorg ervoor dat je online representaties eenduidig zijn (LinkedIn, website en online reacties) en deze tezamen je dienstverlening goed aanduiden. Je netwerk zal zich dan blijvend uitbreiden. Denk daarom aan je online en offline netwerk, én investeer in een betrouwbaar netwerk. 

Je wil dat klanten je na een persoonlijk of telefonisch gesprek, je ook herkennen als ze je website of social media pagina’s bezoeken. Het is onverstandig om heel formeel met je klanten in gesprek te gaan en online een joviale stijl aan te houden. Dat werkt verwarrend en komt jouw gunfactor niet ten goede.

Onderscheid je van anderen zonder meteen arrogant te worden. Benadruk je relevante unieke verkoopeigenschappen. Zo kan je de mening die over je wordt gevormd een beetje de goede kant op sturen en zal de klant sneller denken dat je bent wie hij of zij zoekt.

5. Je wil goed luisteren naar, en belangstelling tonen voor, de klant

Toon je werkelijke interesse in je (potentiële) klanten. Je zit daar om een probleem op te lossen. Zit rechtop en kijk de klant aan waarmee je praat. Je kunt niet alleen vertrouwen op de waarde van je product of dienst. Dit blijkt uit een aantal recente onderzoeken, welk aantoont dat de meeste mensen, in tijden van ongunstige economische tijden, echt onderling contact zoeken. Het gaat dus niet om wat je wilt verkopen, maar om wat je klant wil, en vooral om je echte interesse erin. Dit bereik je door te luisteren naar wat de ander zegt, door te blijven vragen en hun verhaal samen te vatten. Dat moedigt meer aan. Bepaal zelf vooraf nooit wat de ander eigenlijk wil. Dat wordt doorgaans niet gewaardeerd. Luister daarom naar wat er wordt gezegd. De klant heeft wellicht belangstelling voor een product of dienst van jou. Door eerst het probleem te erkennen, kan je daar netjes op inhaken. Som kort op wat jij hebt begrepen dat de ander bedoelt. 

6. Je wil je afspraken nakomen, ruimdenkend opstellen en de kwaliteit bewaken

Je wil een hoge gunfactor. Houd je dan aan je afspraken. Soms loopt het toch net anders dan je dacht. Beloof je op een bepaalde dag een bepaalde fase in een project af te ronden? Doe dat dan ook, of eerder. Lukt het je niet? Laat dat dan zo snel mogelijk weten.

Door te laten zien dat je graag bereid bent om net dat extra stapje te doen, zonder dat je daar meteen iets voor terugverwacht, stel je jezelf ruimdenkend op. De klant waardeert het als je niet voor elke dienst direct een wederdienst verwacht.

Streef er naar om altijd dezelfde kwaliteit te leveren. Hiermee geef je de klant een gevoel van vertrouwen, behoud je klanten, en word je eerder bij derden aanbevolen.

Blijf vriendelijk en correct als een klant ontevreden is. Erken het probleem en los het op indien mogelijk. Ga niet hardnekkig volhouden dat er geen probleem is. Dan heb je de kans je hoge gunfactor te verspelen.

7. Je wil oprechte complimenten geven

Complimenten geven is een goede manier om het ijs te breken. Ook als je iemand niet zo mag. Je kunt bijvoorbeeld een compliment maken door te zeggen dat je de locatie waar je ontvangen wordt mooi, praktisch, centraal gelegen etc. vindt, of dat je blij bent dat ze op zo’n korte termijn tijd voor je hebben. Wees authentiek, vriendelijk en transparant. Een enkel compliment is op zijn plaats en heeft een nuttig effect op de atmosfeer. Doe het oprecht, anders werkt het niet. Door de tijd te nemen om complimenten te koppelen aan een toegevoegde waarde, laat je zien dat je niet zomaar blindelings complimenten uitdeelt. Maak op een constructieve manier complimenten, zodat ze zich goed voelen en niet de indruk krijgen dat je bijbedoelingen hebt.

Je zou kunnen zeggen: “Ik heb de afgelopen week tientallen verschillende telefoontjes en e-mails van collega’s ontvangen om te zeggen hoe blij ze zijn met de nieuwe website.” Wanneer je specifieke, positieve resultaten deelt, voelt een compliment veel meer oprecht dan wanneer je iemand vertelt dat hij “zo geweldig” is.

 

Je zou één van de volgende complimenten kunnen zeggen: 

8. Je wil actief blijven

Heb je al langere tijd niets meer gehoord van iemand, zoals een (potentiële) klant? Bel dan eens op voor een praatje, of stuur een e-mail waarin je nieuwe producten of diensten beschrijft. Wees daarbij niet opdringerig, maar toon oprechte belangstelling en verhoog je gunfactor.

9. Je wil optimistisch en positief in het leven staan

Je hartzeer of ego zorgt voor allergische reacties welke de afstand met andere mensen en afdelingen in stand houdt. Er is energieverlies waardoor ondermeer de uitstraling en empathie minder worden. Door je trauma’s te verwerken verhoog je je gunfactor. Ga niet moeilijk doen, of problemen zoeken. Wees zonder naïef te zijn, optimistisch en positief, hoe groot het probleem van de ander ook is. Daardoor groeit automatisch het vertrouwen in jou en verhoog je je gunfactor.

10. Je bent nooit uitgeleerd

Dit geldt ook voor het verkoopvak. Door op de terugkoppeling van een (potentiële) klant te reageren leer je het vak. Oefening baart kunst.

Ik wens je succes met het toepassen van bovenstaande tips. Hiermee verhoog je je gunfactor en geef je deze betekenis.

Jeroen Verspuij

Heb je vragen of aanvullende tips op dit “gunfactor” artikel?