Schrijf in 3 simpele stappen een pakkend merkverhaal

Een merkverhaal kan een strak kader en strategie hebben, maar het zal niet beklijven zonder een element van menselijke verbinding.

Hoe creëer je een merkverhaal dat de aandacht trekt en verkoopt?

Bedrijven kunnen honderdduizenden dollars uitgeven aan marketing, sociale media en het creëren van inhoud, maar dat is allemaal zinloos zonder een solide merkstrategie. Dat is waar storytelling om de hoek komt kijken – door het creëren van een krachtig merkverhaal kunnen bedrijven de gepercipieerde waarde van hun product of dienst verhogen, de loyaliteit en betrokkenheid van hun publiek verdienen, en hun visie en doel duidelijk communiceren naar de buitenwereld.

Branding is een belangrijk (en vaak over het hoofd gezien) onderdeel van het opzetten van een bedrijf, en krachtige storytelling kan enorme resultaten opleveren in je leven en je bedrijf. In feite hebben de meest succesvolle bedrijven ter wereld diepgaande verhalen achter zich die een gevoel van een groter doel en betekenis geven aan wat ze doen.

Ik deel drie eenvoudige stappen om een pakkend merkverhaal te maken dat aanslaat bij je publiek:

1. Deel een relateerbare reis

Zie je merkverhaal als een reis die je je publiek laat maken: de held (merk) gaat door een gespannen situatie heen omdat hij ergens meer in gelooft, hij zet zich door groeibevorderende uitdagingen heen, en vindt uiteindelijk een oplossing die het publiek ten goede komt. De meest relateerbare merkverhalen gaan in op de strijd, overwinningen, overtuigingen en hoogtepunten die zich tijdens de reis voordoen.

Bij het uitstippelen van een verhaal dat het publiek kan volgen en zich authentiek kan verbinden, is het nuttig om een kader te creëren dat duidelijk een visie, kernwaarden en een ideaal publiek vaststelt. Het verhaal moet direct of indirect ingaan op wie het merk is, waar het voor staat en waarom.

Respecteer de tijd en aandacht van je publiek door bewust om te gaan met het verhaal dat je ze voorschotelt.

2. Bied waarde in elk stukje inhoud

Als het gaat om het effectief communiceren van je merkverhaal, is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit.

Hoewel het consequent publiceren van inhoud een must is, is het veel beter om een paar zinvolle, strategische stukken te plaatsen dan tonnen ondoordachte inhoud waar mensen aan voorbij scrollen. Beknoptheid heeft de voorkeur, maar inhoud in lange vorm kan ook krachtig zijn, zolang het waarde biedt aan je ideale publiek. Omdat mijn merk bijvoorbeeld draait om verhalen vertellen, krijgen mijn berichten in lange vorm veel meer engagement dan mijn berichten van 200 tekens. Mijn publiek zoekt inhoud en is bereid meer inhoud te consumeren als ik de verwachtingen waarmaak.

Om waarde te bieden, vraag je jezelf af:

  • Wat is de belangrijkste ervaring waarmee het publiek wegloopt? Als dit niet in een zin of minder kan worden samengevat, is de boodschap waarschijnlijk verwarrend.

  • Wat is het resultaat dat je publiek krijgt van het lezen van dit stuk verhaal? Dit kan zowel mindset-gedreven zijn (ze zijn geïnspireerd, gemotiveerd of ontroerd), als meetbaar (ze hebben een checklist, instructies of tips).
  • Ga nog een stap verder – wat er zal veranderen in het dagelijks leven van je publiek als ze zich blijven verdiepen in je verhaal? Wil je ze bijvoorbeeld aansporen hun dromen te volgen, zich te kleden voor succes, of hun financiën onder controle te krijgen? De transformatie moet nauw verbonden zijn met de merkvisie.

Respecteer de tijd en aandacht van je publiek door bewust om te gaan met het verhaal dat je ze verteld. Je publiek zal het waarderen inhoud te lezen die hen dient en terug te komen voor meer.

Het aanbieden van ‘call to actions’ is een geweldige manier voor merken om momenten van menselijke verbinding te creëren.

3. Bouw een ‘call to action’ in voor je publiek

Een merkverhaal kan een strak kader en strategie hebben, maar het zal niet beklijven zonder een element van menselijke verbinding. Uiteindelijk delen we verhalen, omdat het ons herinnert aan onze menselijkheid – geen enkele hoeveelheid grote gegevens of marketingkennis kan onze fundamentele menselijke behoefte om ons verbonden te voelen vervangen.

Het gebruik van een ‘call to action’ is een geweldige manier voor merken om momenten van menselijke verbondenheid te creëren. ‘Oproepen tot actie’ hoeven niet per se verkooppraatjes of verzoeken tot aankoop te zijn – het kunnen bijvoorbeeld natuurlijke en oprechte uitnodigingen zijn voor het publiek om hun verhalen of meningen te delen, of met elkaar in contact te komen.

Merken kunnen inhoud gebruiken om een spanning op te wekken, die spanning op te lossen en dan om betrokkenheid te vragen door middel van een oproep tot actie. Mijn meest boeiende berichten zijn wanneer ik me heel kwetsbaar opstel over een situatie uit het echte leven waarmee ik worstel (bv. niet goed voor mezelf zorgen, te hard werken, me zelfbewust voelen), een verhaal vertel over wat ik doe om die worsteling achter me te laten, en mijn publiek om gedachten vraag over hoe zij met soortgelijke problemen zijn omgegaan. Als ik mijn artikelen of diensten promoot, leid ik ze zachtjes naar een link waar ze meer kunnen leren.

De authenticiteit van het verhaal wordt gemaakt of verpest door wat er aan het eind van het bericht van het publiek wordt gevraagd: wees tactvol in het creëren van een veilige ruimte voor mensen om te reageren, door te verwijzen naar een dienst of product, of door actioneerbare tips te geven om een probleem op te lossen. Nog belangrijker is dat je net zo oprecht reageert op de mensen die zich engageren als je hen vroeg om dat te doen.

Om een betrokken en loyale gemeenschap te creëren, moet je mensen eerst een reden geven om in je merk te geloven. De krachtigste merkverhalen boren de menselijkheid van elke situatie aan en spreken die aan op een manier die sterk resoneert met het ideale publiek. Als je eenmaal een verhaal overbrengt dat krachtig en gemakkelijk te begrijpen is, is het slechts een kwestie van doorgaan met je publiek te voorzien van de hoogwaardige inhoud en waarde die ze verdienen.

Tijd voor actie!

Wil je een pakkend ontwerp voor jouw merkverhaal en passend bij jouw kernwaarden? Grafisch, illustratief, fotografisch, filmisch, gedrukt,  website of social media.