Hoe je de beste SEO tekstschrijvers screent en werft

Het is gemakkelijk om schrijvers te vinden; ze zijn overal – van één seconde zoeken op Google tot vragen op LinkedIn.

Maar de beste inhuren? Dat is de ontmoedigende taak waar marketeers en bedrijfseigenaren voor staan. En je hebt niet zomaar schrijvers nodig, je hebt uitzonderlijke SEO content schrijvers nodig.

Hoofdzakelijk omdat dat is waar Google (aka de grootste verkeersaanjager van de meeste sites) duidelijk om schreeuwt sinds hun Panda update in 2011, RankBrain in 2015, en hun “Fred” update (en trouwens, Gary Illyes van Google bedacht “Fred” voor elke naamloze Google update) in maart, 2017. 

Het is duidelijk hoe elk van deze grote updates Google’s voorkeur voor uitstekende SEO-schrijvers communiceert:

Als je er bekend mee bent, weet je waarschijnlijk hoe ze werken – maar zo niet: Panda bestraft elke webpagina met inhoud die weinig tot geen waarde toevoegt voor mensen online, en geeft meer zichtbaarheid aan stukken inhoud die dat wel doen. Op zichzelf heeft de RankBrain update Google bijna net zo slim gemaakt als mensen – bij het kiezen van de meest relevante en hoogwaardige inhoud om op pagina #1 van de zoekmachine resultaatpagina’s (SERP’s) te plaatsen.

De “Fred” update pakte verder sites aan met inhoud van lage kwaliteit die niets anders doen dan informatie verstrekken die al beschikbaar is op het internet. Ook werden sites bestraft die prioriteit gaven aan inkomsten boven gebruikerservaring. 

Na deze update zagen 100+ sites hun verkeer met 50 procent tot 90 procent dalen.

Het is duidelijk dat Google door deze kernupdates van merken, uitgevers en marketeers heeft geëist dat ze werken met SEO content schrijvers die hun talenten kennen; degenen die weten hoe ze moeten schrijven met on-page SEO meesterschap.

Maar hoe vind je deze uitzonderlijke tekstschrijvers? Zonder plan zul je er tientallen (of zelfs honderden) moeten screenen om degenen te vinden die goed bij je passen.

Maar laten we het je gemakkelijker maken. In wezen moeten je ideale SEO-schrijvers twee belangrijke eigenschappen hebben:

1.         Goede on-page SEO expertise

2.         Een goed oog voor gebruikerservaring (d.w.z. het toevoegen van relevante afbeeldingen, opmaak, etc.).

Een schrijver met deze twee vaardigheden is een geweldige SEO schrijver. Maar laten we eens wat dieper graven in wat dat betekent.

(Opmerking: dit bericht gaat over het inhuren van uitzonderlijke SEO content schrijvers – d.w.z., woordkunstenaars die jou niet nodig hebben om hen in de gaten te houden om geweldig werk te leveren. De dingen kunnen dus een beetje techneutisch worden als je verder leest. Ik ga ervan uit dat je ideale schrijver verstand heeft van of verantwoordelijk is voor zaken als opmaak, on-page SEO en het correct uploaden van inhoud in je CMS).

1. On-page SEO kennis

Inmiddels weet je wat on-page SEO is. Maar zo niet, dan zijn het gewoon de elementen die je op een site of webpagina zet om zoekmachines te laten begrijpen dat je inhoud hebt over specifieke onderwerpen waar mensen naar zoeken.

Dus, hoe weet je of een schrijver goede kennis heeft van on-page SEO? 

Eerlijk gezegd: “Kun je me je eerdere schrijfvoorbeelden sturen?” is de ideale vraag om te stellen aan elke schrijver die je overweegt in te huren. Als ze eenmaal hun voorbeelden laten zien, laat ze je dan door elk voorbeeld heen lopen, en stel jezelf de volgende vragen:

Vraag A: Hebben ze ‘focus keywords’ in hun eerdere voorbeelden?

Verschillende factoren spelen een rol bij het rangschikken van een pagina, maar je ideale schrijver moet weten hoe hij de zaken aan de trefwoordkant moet houden.

Bekijk hun voorbeelden; kijk of ze in het verleden een stuk inhoud hebben geoptimaliseerd voor een specifiek trefwoord, zodat je weet of ze hetzelfde kunnen doen voor jouw inhoud.

Vraag B: Hoe gebruiken ze titeltags?

Zoekmachines gebruiken title tags om de koppen in je inhoud te detecteren. 

Je weet hoe het werkt: zet “SEO strategie” – bijvoorbeeld – in een paar, relevante koppen op een pagina en zoekmachines zullen begrijpen dat de pagina SEO strategie onderwijst.

In wezen moet je ideale SEO-schrijver begrijpen hoe je ze kunt gebruiken om je rankings te verbeteren en klikken van je potentiële klanten aan te trekken in de zoekresultaten. 

Zijn title tags echt zo belangrijk? Dat zijn ze zeker. Ahrefs, bijvoorbeeld, maakte hun titeltag op een pagina meer beschrijvend en dit alleen al verhoogde hun verkeer met 37,58%.

Bekijk dus de titels in de voorbeelden van je kandidaat, vooral de h1 titel. Dit is waar je op moet letten als je onderzoekt hoe een kandidaat HTML-tags gebruikt:

1. Kopteksten mogen idealiter niet meer dan 60 tekens bevatten. Dit is om resultaten te voorkomen die er zo uitzien in SERP’s:

(drie puntjes voor je titels vormt een slechte UX – waar Google de wenkbrauwen over fronst).

2. De subkoppen moeten h2 zijn (niet noodzakelijk, maar het is een pluspunt)

3. Koppen onder subtopics moeten h3 zijn (ook niet noodzakelijk, maar het is een pluspunt)

Zoek naar deze kwaliteiten in het werk van je kandidaat en je zult kunnen bevestigen dat ze titel-tags goed implementeren in hun inhoud, en hetzelfde kunnen doen voor jou.

Maar sommige schrijvers hebben misschien geen controle over de titeltags in hun gepubliceerde werk – dat wil zeggen, de sites waarvoor ze schreven gaven hen waarschijnlijk niet zo’n toegang. Vraag in dat geval om voorbeelden die ze op hun eigen site hebben gepubliceerd, waar ze wel controle hebben over deze tags.

Vraag C: Wat weten ze van interne links? 

Orbit Media heeft eens gedeeld hoe ze interne linking gebruikten om een blogpost van positie #29 naar #4 te schieten. 

Het is dus belangrijk dat je schrijvers weten hoe ze tijdens het schrijven van nieuwe inhoud contextueel kunnen linken naar je oudere stukken. En het werkt niet voor niets; intern linken helpt je: 

– De relevantie en waarde van je pagina’s over te brengen aan Google (hoe meer links een pagina krijgt, hoe meer autoriteit hij heeft in de ogen van Google)

– Google laten zien dat je site diepgaande inhoud bevat over een bepaald onderwerp

– Vertel Google dat je site gemakkelijk te navigeren is – wat betekent dat hij een goede UX heeft en goed gestructureerd is.

Intern linken is een belangrijke sleutel tot zoekrangschikking, dus heb je schrijvers nodig die intern linken in hun zak hebben. Maar zorg er ook voor dat ze dat doen met goede ankerteksten; in een recente LinkedIn-post wees expertredacteur Rennie Sanusi op twee belangrijke ankertekstelementen waar je op moet letten in de voorbeelden van je kandidaat:

– [Ankerteksten] moeten duidelijk uitleggen waar ze je lezer naartoe brengen.

– [Ankerteksten] moeten niet te lang zijn.

Vraag D: Schrijven ze long-form content?

Het gemiddelde aantal woorden van een Google eerste pagina resultaat is 1.800+ woorden lang – volgens onderzoek van Backlinko.

Google is sinds zijn oprichting helemaal gericht op diepgaande inhoud; je kent vast wel hun mission statement:

[Hieronder een vertaling van Googles missie naar het Nederlands]

“Onze missie

Vanaf het begin is het onze missie geweest om de informatie van de wereld te organiseren en universeel toegankelijk en nuttig te maken. Vandaag de dag wenden mensen over de hele wereld zich tot Search om informatie te vinden, over interessante onderwerpen te leren en belangrijke beslissingen te nemen. Wij beschouwen het als een voorrecht om te mogen helpen. Terwijl de technologie zich blijft ontwikkelen, zal onze inzet altijd dezelfde blijven: iedereen helpen de informatie te vinden die ze nodig hebben.”

Elke algoritmeverandering die ze maken is gericht op het bereiken van deze missie, en het rangschikken van lange inhoud helpt hen ook bij dit proces.

Want voor hen betekent het schrijven van langere inhoud dat je meer informatie in je inhoud stopt waar zoekers naar op zoek zijn.

Je hebt dus schrijvers nodig die long-form content kunnen produceren. Controleer hun voorbeelden en bevestig dat ze regelmatig lange inhoud kunnen schrijven.

Vraag E: Zijn ze gerangschikt voor belangrijke zoekwoorden?

Uiteindelijk moet je voorbeelden zien van belangrijke zoekwoorden waarvoor je ideale contentschrijver in het verleden gerangschikt is. Dit is de ultieme test van hun vermogen om daadwerkelijk zoekverkeer jouw kant op te sturen.

Dat is het voor het vinden van schrijvers die verstand hebben van on-page SEO. Maar zoals je weet is dat slechts één deel van de vaardigheden die een goede SEO content schrijver maakt. 

Het andere belangrijke deel is hun vermogen om inhoud te schrijven die mensen aanspreekt. Met andere woorden, ze moeten weten hoe ze mensen enkele minuten (of zelfs uren) een pagina kunnen laten lezen, waardoor ze acties ondernemen die belangrijk zijn voor je bedrijf.

2. Een goed oog voor gebruikerservaring 

Lezers lang op een pagina houden verbetert ook je ranking.

In de eerder genoemde Backlinko studie analyseerden onderzoekers 100.000 sites en ontdekten dat “websites met lage gemiddelde bounce rates sterk gecorreleerd zijn met hogere rankings.”

En je weet wat dat betekent; je ideale SEO-schrijver moet niet alleen schrijven om te ranken op zoekmachines, hij moet ook schrijven om de aandacht van je doelgroep te trekken en vast te houden. 

Zoek dus naar het volgende in hun voorbeelden:

Koppen en inleidingen die lezers aan de haak slaan.

Je hebt schrijvers nodig die deskundig genoeg zijn om te weten welke soorten koppen en openingsparagrafen werken.

Het is geen moeilijke vaardigheid om te herkennen; bekijk hun voorbeelden. Als hun titels en inleidingen jou niet raken, zullen ze je publiek waarschijnlijk ook niet raken. Zo eenvoudig is het. 

Verklarende beelden en visuals

Uit het rapport bleek ook dat: “Inhoud met ten minste één afbeelding presteerde aanzienlijk beter dan inhoud zonder afbeeldingen.”

Maar dan moeten het natuurlijk wel relevante afbeeldingen zijn (of andere visuele types). En vaak (zo niet meestal) betekent dat verklarende afbeeldingen – dus kijk uit naar die in hun voorbeelden. En er zijn twee voorbeelden van verklarende afbeeldingen:

Voorbeeld #1: explainer afbeeldingen met tekst en wijzers

Deze heeft elementen (een pijl en een tekst) erop, die uitleggen hoe de afbeelding relevant is voor het onderwerp waar de inhoud over gaat. 

Voorbeeld #2: Explainer afbeeldingen zonder tekst en verwijzingen

Waarom staat er op deze afbeelding geen tekst of pijlen? Het is een zelfverklarende schermafbeelding, daarom. 

Zolang het gepast wordt gebruikt – waar de “online verkoop van Nike producten” in de inhoud wordt genoemd – brengt het zijn boodschap over.

Over het algemeen moeten je ideale SEO-schrijvers weten hoe ze tools als Skitch en Canva moeten gebruiken om deze afbeeldingen te maken. Vergeet niet dat je op jacht bent naar de uitzonderlijke exemplaren. 

Referenties en citeren van bronnen

Je ideale schrijver moet linken naar statistieken of studies die hun punten sterker maken. Deze spreekt voor zich. Controleer de links in hun voorbeelden en zorg ervoor dat ze echte bronnen aanhalen. 

Voorbeelden

Illustraties vergemakkelijken het begrip. Vooral als je in een technische bedrijfstak zit (en de meeste bedrijfstakken hebben hun nerdy kant), moet je ideale schrijver weten hoe hij zijn punten met voorbeelden moet uitleggen. 

Zoek gewoon in hun voorbeelden – met Command + F (of Ctrl F als je Windows gebruikt) – naar “voorbeeld”, “instantie” of “illustratie”. Dit werkt, want schrijvers noemen meestal dingen als “bijvoorbeeld” of “bijvoorbeeld” als ze illustraties geven.

Uitstekende SEO content schrijvers = Hogere zoekresultaten

SEO content schrijvers krijgen die alle vaardigheden hebben die ik in dit artikel heb genoemd zijn mogelijk te vinden. En ze inhuren betekent hogere zoekresultaten voor je inhoud. Deze schrijvers zijn, nogmaals, overal te vinden. Maar het zit zo – en je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord: Je krijgt waar je voor betaalt.

Uitzonderlijke SEO content schrijvers zijn je beste gok, maar ze zijn niet goedkoop. Ze kunnen je zoekverkeer door het dak sturen, maar, net als jij: Ze willen werken voor mensen die zich de kwaliteit die ze leveren kunnen veroorloven. Dus, als je op jacht gaat naar hen, leg je portemonnee klaar. 

Maar zorg ervoor dat je hun voorbeelden krijgt en stel de vragen in deze gids naar eigen inzicht. Als je betaalt voor inhoud die je helpt hoger in Google te komen, dan moet je echt krijgen waar je voor betaalt.

Vond je een van mijn tips nuttig? Laat het me weten en stuur mij een reactie.