3 eenvoudige stappen om je merkverhaal te verbeteren

Verhalen vertellen kan klanten een herkenbaar scenario bieden waarin ze zich kunnen verplaatsen. Het kan helpen een honger naar een nieuwe eigenschap te ontwikkelen of een verbinding tot stand brengen tussen vergelijkbare doelen.

Om uit te vinden hoe mijn team van experts jouw team kunnen helpen om je merkverhaal te vertellen, vraag hier een afspraak aan.

Hoewel er achter elk bedrijf een verhaal zit, weet elk bedrijf niet per se hoe het dat moet vertellen. Ons team is sterk in merkverhalen vertellen. Hier drie manieren waarvan wij denken dat ze je kunnen helpen je vaardigheden in merkverhaal vertellen te verbeteren.

Stap 1: Gebruik de volgende 4 onderdelen:

 1.  Mensen (wie)

Het verhaal moet mensen bevatten waarin de klant zich kan indentificeren. Probeer zo mogelijk de hoofdpersoon zo relateerbaar mogelijk te maken. Dit zal klanten helpen om zich verder met het merk bezig te houden. Vermeld de ‘dark horses’ (dit is een (hoofd-)persoon of medewerker(s) over wie weinig bekend is, maar die onverwacht wint of slaagt) van het bedrijf en de onbezongen helden wiens verhaal nog niet door het publiek wordt herkend.

2. Plaatsen (waar)

Om de aandacht van de klanten te trekken moet je een levendige beschrijving maken van de plaats waar de belangrijkste gebeurtenis van je verhaal zich ontvouwde. Bezoek de plaats waar het verhaal zich afspeelde, of het nu in het bedrijf of daarbuiten gebeurde. Beschrijf het in detail. Er een persoonlijke anekdote van maken is altijd gunstig.

3. Proces (hoe)

Bouw het verhaal zoveel mogelijk op en leg het proces uit dat nodig was om het product te maken. Zorg ervoor dat je vermeldt hoe de hoofdpersoon een belangrijk obstakel overwon. Voeg ups en downs toe, dit zal helpen bij het creëren van spanning en een gevoel van anticipatie op het verhaal dat zeker de aandacht van de klant zal trekken.

4. Product (wat)

Als je een product verkoopt, zorg er dan voor dat je in eerste instantie niet meteen in de verkoop springt. Hoewel je misschien een goed product hebt om te verkopen, is het belangrijk op te merken dat een goed product niet noodzakelijk een goede kwaliteit van het verhaal betekent.

 

Stap 2: Voeg wat emotie toe

Door de vier bovengenoemde onderdelen (uit stap 1) in elk verhaal te gebruiken, zul je zeker de aandacht van een klant trekken.

Het ontwikkelt een eerste relatie tussen het bedrijf en de consument.

Denk aan je favoriete merk en hoe je ermee verbonden bent. Welke emotionele vonk hebben ze ontstoken en hoe hebben ze dat gedaan?

Als een klant zichzelf vergelijkt met een succesvol personage, detecteert hij graag vergelijkbare kenmerken om hem te motiveren voor een gezamenlijk doel. Als een verhaal, gekoppeld aan een product, een intense emotie in de klant kan oproepen, zullen ze het zich gemakkelijk herinneren.

 

Stap 3: Gebruik beeldmateriaal

Beeldmateriaal staat erom bekend dat het de aandacht van lezers trekt in vergelijking met langdradige teksten.

Beeldmateriaal helpt artikelen en verhalen op te splitsen en helpt de lezer het verhaal op een veel meer geïllustreerde manier te consumeren. Vooral bij video kan in het oog springende visuele informatie een blijvende indruk achterlaten en veel meer betrokkenheid bij de consument genereren. Het opnemen van de vier onderdelen in een video is een geweldige manier om consumenten uit te leggen waar je als bedrijf voor staat.

Merkverhalen vertellen helpt vorm te geven aan hoe klanten jou als bedrijf zien. Het legt hun moraal, overtuigingen en meningen uit die zich verbinden met de consument, waardoor een betrouwbare band met je bedrijf ontstaat.

Met behulp van deze drie eenvoudige stappen kun je de kwaliteit van je merkverhaal omzetten van supermarktdruiven naar een bijzonder verfijnde wijn.

 

Meer tips voor gebruik van beeldmateriaal voor jouw merkverhaal lees je in mijn volgende blogs:

Tijd voor actie!

Ons team van experts gelooft dat merkverhaalvertellingen je bedrijf kunnen helpen slagen. We hebben met veel bedrijven samengewerkt bij het helpen van het vertellen van hun merkverhaal. We helpen je graag. Neem nu contact met ons op.