Waarom is het in kaart brengen van de klantenreis cruciaal voor B2B marketing?

Waarom is de B2B klantenreiskaart belangrijk?

B2B bedrijven behalen de volgende voordelen dankzij het in kaart brengen van klantervaringsprocessen (blijkt uit internationale onderzoeken):

  • omzetstijging van 10 tot 15%
  • hogere klanttevredenheidsscores
  • verbeterde medewerkerstevredenheid
  • verlaging van de operationele kosten met 10 tot 20%

5 redenen om een B2B klantenreiskaart te gebruiken:

  1. Je neemt een echt klantgericht, outside-in perspectief aan
  2. Je geeft voorrang aan activiteiten die een impact hebben op je klanten en zaken
  3. Je verbeterd de interne samenwerking en afstemming
  4. Je voert met meer vertrouwen en snelheid ‘Klantenervaring’ initiatieven uit
  5. Je ontwikkelt een klantgerichte cultuur

De zakelijke voordelen van het optimaliseren van de Klantreiskaart zijn duidelijk.

Maar, er is nog meer goed nieuws.

Uit dezelfde studie van marketing deskundigen blijkt dat slechts 36% van de bedrijven een proces heeft om de Klantreis in kaart te brengen, waardoor dit een enorme kans is om een concurrentievoordeel voor je bedrijf te creëren.

5 voordelen van een B2B klantenreiskaart

1. Je kunt je bedrijf heroriënteren met een inbound perspectief.

In plaats van te proberen je klanten te ontdekken via outbound marketing, kun je je klanten jou laten ontdekken met behulp van inbound marketing (leadgeneratie door te helpen in plaats van te verkopen). Outbound marketing omvat tactieken die slecht gericht zijn op veralgemeende of ongeïnteresseerde doelgroepen en die klanten uit hun dagelijkse leven willen onderbreken.

Outbound marketing is kostbaar en inefficiënt. Het ergert en schrikt klanten en prospects af. Inbound marketing houdt in dat je interessante inhoud maakt die nuttig is en waar je klanten al naar zoeken. Het grijpt eerst hun aandacht en richt zich later op de verkoop.

Door de Klantreis in kaart te brengen, kun je begrijpen wat voor je klanten interessant en nuttig is aan je bedrijf en website, en wat hen afschrikt. Je kunt het soort inhoud maken dat hen naar je bedrijf lokt en hen daar houdt.

 

2. Je kunt een nieuwe doelgroep van klanten creëren.

Als je de Klantreis niet goed begrijpt, ken je waarschijnlijk ook de demografische en psychografische gegevens van je klanten niet helemaal. Dit is gevaarlijk; het is verspilling van tijd en geld om je herhaaldelijk te richten op een te breed publiek dan wie er werkelijk in je producten, diensten en inhoud geïnteresseerd zal zijn.

Door de behoeften en pijnpunten van je typische klanten te onderzoeken en hun reis in kaart te brengen, krijg je een goed beeld van het soort mensen dat met je bedrijf een doel probeert te bereiken. Zo kun je je marketing op dat specifieke publiek afstemmen.

 

3. Je kunt pro-actieve klantenservice invoeren.

Een Klantreiskaart is als een routekaart naar de ervaring van de klant. Het toont je momenten waarop mensen verrukking zullen ervaren, maar ook situaties waarin ze met wrijving te maken kunnen krijgen. Als je dit van tevoren weet, kun je je strategie voor klantendienst dienovereenkomstig plannen, en ingrijpen op ideale momenten die de waarde van je merk voor de koper maximaliseren.

Proactieve klantenservice doet je merk ook betrouwbaarder overkomen bij je klantenkring. Bijvoorbeeld, als het rond de feestdagen is en je een piek in de klantenservice verwacht, kun je een bericht naar je klanten sturen waarin je ze laat weten over de aangepaste vakantie-uren van je team.

Je kunt ze ook laten weten welke extra ondersteuningsmogelijkheden er zijn als je team niet beschikbaar is, en wat ze moeten doen als er een dringend probleem is dat onmiddellijke aandacht nodig heeft.

Op die manier zullen klanten zich niet verrast voelen als ze iets langer dan gewoonlijk in de wacht staan of je buiten je nieuwe werktijden bellen. Ze zullen zelfs uit alternatieve opties kunnen kiezen – zoals een chatbot of kennisbank – als ze een snellere oplossing moeten vinden.

4. Je kunt je klantenbinding verbeteren.

Als je een compleet beeld hebt van de Klantreis, is het gemakkelijker om er gebieden uit te pikken waar je kunt staan om die te verbeteren. Als je dat doet, ervaren klanten minder pijnpunten, wat ertoe leidt dat minder mensen je merk verlaten voor concurrenten. Immers, eenderde van de klanten zal overwegen van merk te veranderen na slechts één slechte ervaring.

Door de Klantreis in kaart te brengen kun je personen aanwijzen, die op het traject zitten om van koers te veranderen. Als je de veel voorkomende gedragingen en handelingen van deze klanten volgt, kun je ze vroegtijdig opmerken, voordat ze je bedrijf verlaten. Hoewel je ze misschien niet allemaal redt, is het het proberen waard, want het bereiken van een nieuwe klant is minstens vijf keer duurder dan het behouden van een bestaande.

 

5. Je kunt in het hele bedrijf een klantgerichte denkwijze creëren.

Als je bedrijf groter wordt, kan het moeilijk zijn om alle afdelingen te coördineren om zo klantgericht te zijn als je teams voor klantenservice, ondersteuning, en succes. Ze kunnen vaak verkoop- en marketingdoelen hebben die niet gebaseerd zijn op wat echte klanten willen.

Een duidelijke Klantreiskaart kun je met je hele organisatie delen. Het mooie van deze kaart is dat het elke stap van de klant in kaart brengt. Van het eerste rondkijken tot de ondersteuning na de aankoop. Dit is marketing, verkoop, en service.

Op basis van deze beredenering kun je het belang van een Klantreiskaart niet ontkennen. Hieronder volgen de stappen om de beste Klantreiskaart te ontwikkelen die je bedrijf en klanten helpt om te groeien.

 

 

Index B2B klantenreiskaart pagina:

Overtuig je directie of collega’s van het nut van B2B klantenreis in kaart brengen, met cijfers uit marketingonderzoeken

Wat is een B2B Klantreis?

Om geweldige klantervaringen te ontwerpen, is het van cruciaal belang de huidige klantervaring te begrijpen; het maken van een Klantenreiskaart (KRK) is daarvoor een ideaal kader. De KRK wordt beschreven als “documenten die de processen, behoeften en percepties van klanten gedurende hun hele relatie met een bedrijf visueel illustreren”.

 

Het is een visuele voorstelling van de interacties van klanten met een bedrijf en dus een hulpmiddel om klantervaringen te onderzoeken, te analyseren en uiteindelijk de basis te leggen om ze te verbeteren. B2B Klantenreis in kaart brengen vereist dat we in de schoenen van de klant stappen en begrijpen hoe onze processen van invloed zijn op de ervaring die hij of zij met het merk en het bedrijf heeft.

 

De KRK is een blauwdruk voor de reis die de klant aflegt, waarbij alle raakpunten gemarkeerd worden. Het moet zich uitstrekken van de aanrakingspunten die bedoeld zijn om bekendheid en belangstelling te wekken – waaronder reclame- en marketinginspanningen, PR, enz. – tot de contactpunten die met het gebruik te maken hebben, zoals verkopers, boekhoudteams, klachtenbehandeling door de ondersteunende diensten, enz. Ze moet ook het einde van de relatie met het bedrijf omvatten, b.v. het sluiten van een bankrekening, het overstappen naar een andere leverancier, enz. omdat de behandeling van deze fase van cruciaal belang kan zijn om ervaringen om te buigen en uit te nodigen tot toekomstig opnieuw gebruik.

Een Klantenreiskaart moet daarom het volgende omvatten:

  • Een stroomdiagram of schematische voorstelling van de reis die klanten afleggen
  • Alle interacties en interfaces (raakpunten) tussen de klant en het bedrijf/merk
  • Waarschijnlijke “pijnpunten” op de reis, d.w.z. gebieden waar de klant waarschijnlijk moeilijkheden of negatieve emoties zal ondervinden
  • Belangrijke “momenten van de waarheid”, d.w.z. gebieden waar de kans bestaat om de relatie te “maken” of “breken”.

 

Als de kaarten eenmaal ontwikkeld zijn, is het ook gebruikelijk ze daarna verder aan te vullen, met onder meer:

 

  • Identificatie van afdelingen, regio’s en mensen die verantwoordelijk zijn voor het leveren van de klantervaring op elk raakpunt (b.v. klantenservice, technische ondersteuning, HR, verkoop en marketing, enz.)
  • Verbanden tussen raakpunten
  • Uitgelokte en gewenste emoties bij de klant bij elk raakpunt
  • Waardering van het belang van elk contactpunt. Hierbij kan ook gekeken worden naar de interne perceptie van belang vergeleken met de metingen van de klant
  • Prestaties van het bedrijf/merk bij elke contactpersoon. Net als bij belangrijkheid kan de kloof tussen de interne en externe perceptie worden vastgesteld.

Soorten Klantenreiskaarten:

B2B Klantenreiskaarten kunnen verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de behoeften van je bedrijf en de mate waarin bedrijfsprocessen in de kaart worden opgenomen.

1. De “typische” B2B klantenreiskaart:

Een kaart die een strategisch overzicht geeft van de stadia van het B2B klantentraject, samen met de samenstellende B2B aanrakingspunten waar een klant in elk stadium van het traject met het bedrijf kan interageren of contact kan maken.

2. De “tactische/commerciële” B2B klantenreiskaart:

De tactische B2B klantenreiskaart richt zich op een bepaald raakpunt (of cluster van B2B raakpunten) om de reis die de klant in dat stadium aflegt te belichten. Dit is vooral nuttig als je kijkt naar een belangrijk (of pijnlijk) raakpunt waar de prestaties op een hoog peil moeten staan. Tactische kaarten kunnen ook een nuttig hulpmiddel zijn om teams op te leiden die verantwoordelijk zijn voor een bepaald stadium van het klantentraject.

3. De “prestatie en verbetering” klantreiskaart:

De prestatiekaart lijkt op de tactische reiskaart, maar gaat meer in detail rond de prestaties bij elke stap van een proces, en geeft voor elke stap belangrijke aanbevelingen. Deze zijn van onschatbare waarde bij het opsporen van “pijnpunten” en “knelpunten” voor de klant, en bij het nagaan hoe processen op klanten inwerken. Daarom kunnen ze heel nuttig zijn voor het rondsturen van informatie naar degenen die in de dagelijkse praktijk de verbeteringen moeten aanbrengen.

Waarom goede B2B klantervaringen belangrijker zijn dan ooit

Moderne en gepersonaliseerde klantervaringen die steunen op spitstechnologie spelen al vele jaren een belangrijke rol in de business to consumer (B2C) markt. De business-to-business (B2B) markt begint echter meer dan ooit op goede klantervaringen te rekenen, nu veel bedrijven gebruikersinterfaces, zoals portalen, invoeren die de persoonlijke en snelle ervaringen weerspiegelen die je het vaakst op de B2C markt ziet.

 

Deze geweldige B2B klantervaringen blijven voor bedrijven in belang toenemen naarmate meer en meer processen online gaan. Volgens marketingonderzoek zal B2B eCommerce tegen het jaar 2021 goed zijn voor 14% van alle B2B verkopen, wat wijst op een gestage toename in de nabije toekomst in vergelijking met het aandeel van 13% in B2B eCommerce dat in 2018 te zien was. Bovendien zal tegen eind 2021 de klantervaring de prijs en het product inhalen als de belangrijkste merkonderscheidende factor.

 

Nu B2B digitale ervaringen een steeds crucialere rol blijven spelen in het succes van bedrijven op lange termijn, is het belangrijk dat bedrijven werken aan het verbeteren en verfijnen van hun online aanwezigheid.

Problemen en valkuilen

Klantenreis in kaart brengen is niet zonder problemen. Kennis en percepties, zowel intern als extern, zijn nodig om de Klantenreiskaart te ontwikkelen, vooral op complexere B2B markten. Valkuilen die men kan ervaren als men aan het proces begint kunnen zijn:

  1. Geen ‘klantreis manager’. Je hebt geen manager nodig om de klantreis in kaart te brengen – zolang je niets met de resultaten wilt doen. Het is moeilijk om de organisatie in veranderingen te betrekken zonder een klantreis manager. De ‘klantreis manager’ zorgt ervoor dat veranderingen worden doorgevoerd – en volgehouden – op basis van de gemaakte klantreiskaarten, en dat de kaart up-to-date gehouden wordt. 
  2. Instemming krijgen van het hoger management, ofwel het vergeten van betrokkenheid van de leidinggevenden
  3. Medewerking krijgen van het personeel dat verantwoordelijk is voor de verschillende elementen van de klantreis
  4. Beschikbaarheid van middelen om het proces te ondernemen
  5. Het “blanco blad syndroom” – moeite hebben om te beginnen
  6. Je huiswerk niet doen – niet de tijd nemen om uit te zoeken wat er vandaag al bekend is in je organisatie (bijv. telefooncentrale logboek, operationele KPI’s, social media klachten, bestaand klantenonderzoek, etc.)
  7. Het wordt behandeld als een project. Projecten hebben een gedefinieerd begin en einde – programma’s hebben dat niet. Effectief in kaart brengen van de klantenreis is het begin van een continu programma om je klanten centraal te stellen in je manier van werken. Wanneer ‘de klantreis in kaart brengen’ een project is, leidt het tot een aantal snelle resultaten – maar de voordelen op lange termijn gaan verloren. 
  8. Je behandeld het als een ‘marktonderzoek’-project met een ‘rapport’ als einddoel. Terwijl de klantreis in kaart brengen zich richt op de actie die het resultaat is van het in kaart brengen. Omvat ook: klantvideo’s, actieplanningssessies en grafische klantreiskaarten
  9. Het onnodig moeilijk maken – moeite hebben om je op een specifiek werkingsgebied te concentreren, dat je toestaat om klantgerichte verandering te drijven
  10. Het weglaten van de nee-zeggers. De zekerste manier om vast te lopen in het aansturen van actie is om alleen de echte believers te betrekken in het klantreis-project
  11. Geen gedefinieerd zakelijk probleem. Geen KPI’s (kritieke prestatie-indicators) geformuleerd. Maar al te vaak zijn bedrijven zo enthousiast over het in kaart brengen van de klantreis dat ze niet de tijd nemen om te bepalen wat ze daarna anders willen
  12. Het niet meenemen van klanten. Het heet niet voor niets de klantreis in kaart brengen. Moeten we het hier echt over hebben? Blijkbaar wel, want je komt voortdurend van die kaarten tegen die gemaakt zijn door alleen met interne medewerkers te praten.
  13. Het inzetten van een te klein team. Zie ook #10.

Heb je vragen of hulp nodig met bovenstaande? Neem gerust contact met mij op.

Vraag naar de B2B Klantenreis Workshop!

Lees hier meer over de workshop.

Sjablonen en voorbeelden van een Klantreiskaart

Er zijn verschillende soorten Klantreiskaarten, die elk hun eigen unieke voordelen hebben. Afhankelijk van het specifieke doel dat je met de kaart hebt, kun je de juiste kiezen.

1. Voorbeeld van een ‘Huidige toestand’ Sjabloon

Met dit sjabloon kun je voor een B2B product de volgende fasen weergeven: 

  • het zoekproces
  • bewustwording
  • overwegen van opties
  • koopbeslissing
  • ondersteuning na de aankoop

    1. Huidige toestand

    Deze Klantreiskaarten zijn de meest gebruikte soort. Ze visualiseren de acties, gedachten, en emoties die je klanten momenteel ervaren bij de interactie met je bedrijf. Ze worden het best gebruikt om de Klantreis voortdurend te verbeteren.

    In het onderstaande voorbeeld sjabloon zijn de volgende fasen opgenomen:

    • onderzoek
    • vergelijking
    • workshop
    • offerte
    • aftekening

    2. Voorbeeld van een ‘Dag in het leven’ sjabloon

    Omdat dit sjabloon alle gedachten, gevoelens, handelingen, behoeften en pijnpunten weergeeft die een klant in zijn hele dagelijkse routine heeft – of je bedrijf daar nu bij betrokken is of niet – zul je dit sjabloon in een chronologische structuur willen uitzetten. Zo kun je de momenten van de dag benadrukken waarop je de beste ondersteuning kunt bieden.

    2. Dag in het Leven

    Deze Klantreiskaarten visualiseren de acties, gedachten, en emoties die je klanten momenteel ervaren bij alle activiteiten waaraan ze dagelijks deelnemen, of je bedrijf daar nu bij betrokken is of niet. Dit type geeft een ruimere lens in het leven van je klanten en wat hun pijnpunten in het echte leven zijn. Ze worden het best gebruikt om onvervulde klantenbehoeften aan te pakken voordat klanten zelfs maar weten dat ze bestaan. Je bedrijf kan dit soort Klantreiskaart gebruiken bij het verkennen van nieuwe strategieën voor marktontwikkeling

    Dag in het leven – Ecommerce klantenreiskaart

    Deze fictieve Klantreiskaart is een duidelijk voorbeeld van een dag in het leven kaart. In plaats van zich alleen te concentreren op de acties en emoties die gepaard gaan met de interactie van de klant met het bedrijf, schetst deze kaart alle acties en emoties die de klant op een gewone dag ervaart.

    Deze kaart is nuttig, omdat hij de gemoedstoestand of emotionele toestand van een klant meet aan de hand van de mate van vrijheid die hij van bepaalde stimuli krijgt. Dit is nuttig voor een bedrijf dat wil begrijpen waar zijn doelklanten gestrest over zijn en welke problemen misschien opgelost moeten worden waarvan ze niet eens weten dat ze bestaan.

    3. Voorbeeld van een ‘Toekomstige toestand’ sjabloon

    Vergelijkbaar met het sjabloon voor de huidige toestand, kunnen ook deze fasen de in de toekomst voorspelde of gewenste processen van zoeken, bewustwording, overweging van mogelijkheden, koopbeslissing, en ondersteuning na de koop weergeven. Omdat dit in de toekomst plaatsvindt, kun je deze fasen aanpassen op basis van hoe je zou willen dat de Klantreis eruit ziet, in plaats van hoe het sjabloon er nu uitziet.

    3. Toekomstige toestand

    Deze Klantreiskaarten visualiseren welke acties, gedachten, en emoties je klanten zullen ervaren bij toekomstige interacties met je bedrijf. Op basis van wat hun huidige ervaring is, heb je een duidelijk beeld van waar je bedrijf in past. Ze worden het best gebruikt om je visie te illustreren en duidelijke, strategische doelen te stellen.

    4. Voorbeeld van een ‘Blauwdruk voor een optimale dienstverlening’ sjabloon (Klantenservice en ondersteuning)

    Omdat dit sjabloon meer diepgaand is, volgt het niet bepaalde fasen in de reis van de klant. Het is veeleer gebaseerd op fysiek bewijsmateriaal – de tastbare factoren die indrukken kunnen wekken over de kwaliteit en de prijzen van de dienstverlening – dat vaak in sets van meerdere mensen, plaatsen, of voorwerpen tegelijk komt.

    Bijvoorbeeld, in het fictieve restaurantvoorbeeld hierboven omvat het fysieke bewijsmateriaal al het personeel, de tafels, de versieringen, het bestek, de menu’s, het eten, en al het andere waarmee een klant in aanraking komt.

    Je zou dan een lijst maken van de juiste acties van klanten en interacties van medewerkers die bij elk fysiek bewijsmateriaal horen.

    Bijvoorbeeld, als het fysieke bewijs bestaat uit borden, bestek, servetten en pannen, geeft de klant zijn bestelling op, neemt de voorste medewerker – de ober – de bestelling op, de achterste medewerker – de receptioniste – verwerkt de bestelling, en de ondersteunende processen – de koks – bereiden het eten.

    4. Dienstverlening blauwdruk

    Deze Klantreiskaarten beginnen met een vereenvoudigde versie van een van de bovenstaande kaartstijlen. Dan leggen ze een laag over de factoren die verantwoordelijk zijn voor het leveren van die ervaring, waaronder mensen, beleid, technologieën, en processen. Ze kunnen het best gebruikt worden om de diepere oorzaken van huidige Klantreiss vast te stellen of om de stappen te bepalen die nodig zijn om gewenste toekomstige Klantreis te bereiken.

    5. Voorbeeld van een ‘Kopers Reis’ sjabloon

    Je kunt ook de klassieke kopersreis – bewustwording, overweging, en beslissing – gebruiken om je Klantreiskaart te ontwerpen. Deze Klantreiskaartensjabloon bieden een overzicht waarmee je bedrijf de ervaringen van je klanten kunt begrijpen.

    Uitgebreidere 5 fases ‘Kopers’ klantenreiskaart

    Deze Klantreiskaart schetst duidelijk de vijf fases die een klant doorloopt als hij met je bedrijf in contact komt. Zoals je ziet gaat het verder dan de eigenlijke koopfase door het eerste onderzoek en de behoeften na de aankoop erin op te nemen.

    Deze kaart is effectief, omdat hij jouw medewerkers helpt in het hoofd van de klant te kruipen door te begrijpen welke normale vragen klanten hebben en welke emoties klanten voelen. Er zijn toenemende actiestappen die je kan nemen, als antwoord op deze klant vragen en gevoelens, waarmee het alle huidige problemen die klanten hebben kan oplossen.

    6. Voorbeeld van een ‘Lead Nurturing’ sjabloon (aantrekken van potentiële klanten)

    Een marketingactie/techniek (opwarmen of verzorgen) welk lijdt tot dat een bedrijf of persoon welk een concrete aanvraag doet tot aankoop of offerte

    Start nu met jouw succesvolle ‘Klantreis’ marketingtechniek

    Als je de ervaring van je klant met je bedrijf eenmaal volledig begrijpt, kun je ze in elke fase van hun aankoopreis verblijden. Er zijn veel factoren die deze reis kunnen beïnvloeden, waaronder pijnpunten van klanten, emoties, en de raakpunten en processen van je bedrijf.

    Een Klantreiskaart is de meest effectieve manier om deze informatie te visualiseren, of je nu je Klantreis optimaliseert of een nieuwe zakelijke kans verkent, om in de niet herkende behoeften van een klant te voorzien. Gebruik de bovenstaande voorbeeld sjablonen, om te beginnen met het in kaart brengen van de toekomst van een succesvol marketingtechniek.

    Ter inspiratie, hieronder talrijke varianten van B2B klantreizen

    Hoe maak je een effectieve B2B Klantreiskaart?

    In de hoofden van je klanten kruipen kan een uitdaging zijn. Als je eenmaal denkt dat je met al hun wensen en behoeften rekening hebt gehouden, duiken nieuwe technologieën, voorkeuren en kooptrends op.

    Je vraagt je misschien af waarom een klant zo lang door je aanbod bladert en producten aan zijn winkelwagentje toevoegt om vervolgens het tabblad te sluiten, of waarom je klanten meerdere stappen nodig hebben om van punt A naar punt B te komen terwijl dat er maar één zou moeten zijn.

    Wat de verwarring ook is, de oorzaak is waarschijnlijk dat je geen duidelijk inzicht hebt in de weg die de klant aflegt om je product of dienst te kopen.

    Het Klantreis is het proces waarmee een klant met een bedrijf in wisselwerking treedt om een doel te bereiken. De interactie van consumenten met merken verloopt tegenwoordig op manieren die moeilijk vast te pinnen zijn. Van het bekend worden van een merk via sociale media, tot het ontvangen van een “dank u voor uw aankoop” e-mail na een geslaagde transactie, zijn er meestal vele en gevarieerde stappen daartussen.

    Dit is niet iets wat je kunt veronderstellen of voorspellen op basis van je interne perspectief. Een Klantreis is heel specifiek voor de fysieke ervaringen die je klanten hebben. De beste manier om de Klantreiskaarten van je klanten te begrijpen is dus door het hen te vragen.

    In zeven stappen een B2B klantreiskaart maken:

    1.  Stel duidelijke doelen op voor de Klantreiskaart
    2. Profileer de persoonlijkheden van je klanten en bepaal hun doelen
    3. Benadruk je doelklant persoonlijkheden
    4. Zet alle raakpunten op een rijtje
    5. Bepaal welke middelen je hebt en welke je nodig zult hebben
    6. Maak zelf de reis van de klant
    7. Breng de nodige veranderingen aan

    1. Stel duidelijke doelen op voor de Klantreiskaart

    Voor je in het maken van je kaart kunt duiken, moet je je afvragen waarom je er in de eerste plaats een maakt. Op welke doelen richt je deze kaart? Over wie gaat het specifiek? Op welke ervaring is ze gebaseerd?

    Op basis hiervan kun je een koperspersoonlijkheid maken. Dit is een fictieve klant met al zijn demografische en psychografische gegevens die je gemiddelde klant voorstelt. Een duidelijke personificaties hebben is handig om je eraan te herinneren elk aspect van je Klantreiskaart op hen te richten.

    2. Profileer de persoonlijkheden van je klanten en bepaal hun doelen

    Vervolgens moet je onderzoek doen. Enkele goede manieren om waardevolle feedback van klanten te krijgen is via vragenlijsten en gebruikerstesten. Het belangrijkste is dat je alleen werkelijke klanten of prospects bereikt.

    Je wilt de feedback van mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in het kopen van je producten en diensten en die al eerder met je bedrijf te maken hebben gehad of van plan zijn dat te doen.

    Enkele voorbeelden van goede vragen om te stellen zijn:

    • Hoe heb je over ons bedrijf gehoord?
    • Wat trok je voor het eerst naar onze website?
    • Wat zijn de doelen die je met ons bedrijf wilt bereiken? Met andere woorden, welke problemen probeer je op te lossen?
    • Hoe lang heb je / breng je gewoonlijk op onze website door?
    • Heb je ooit een aankoop bij ons gedaan? Zo ja, wat was je doorslaggevende factor?
    • Heb je ooit onze website bezocht met de bedoeling iets te kopen, maar toch besloten dat niet te doen? Zo ja, wat bracht je tot deze beslissing?
    • Op een schaal van 1 tot 10, hoe gemakkelijk is het voor je om door onze website te navigeren?
    • Heb je ooit klantenondersteuning nodig gehad? Zo ja, hoe behulpzaam was die, op een schaal van 1 tot 10?
    • Is er een manier waarop we je verder kunnen ondersteunen om je proces gemakkelijker te maken?

    3. Benadruk je doelklant persoonlijkheden

    Als je de verschillende klant persoonlijkheden hebt leren kennen die met je bedrijf te maken hebben, moet je je focus op een of twee van hen beperken. Onthoud dat een Klantreiskaart de ervaring van één klant volgt die een heel specifiek traject met je bedrijf aflegt. Als je te veel persoonlijkheden in één traject groepeert, zal je kaart de ervaring van je klanten niet nauwkeurig weergeven.

    Als je voor het eerst een kaart maakt, kies je best je meest voorkomende klantenpersoonlijkheid en ga je na welke route ze gewoonlijk zouden afleggen als ze voor het eerst met je bedrijf in contact komen. Je kunt een marketing dashboard gebruiken om ze te vergelijken en te bepalen welke het beste in je Klantreiskaart passen. Maak je geen zorgen over degenen die je weglaat, want je kunt altijd teruggaan en een nieuwe kaart maken die specifiek op deze klanttypes is afgestemd.

    Empathiekaart

    Hieronder meerdere voorbeelden van een empathiekaart:

    Het in kaart brengen van een empathiekaart helpt je kennis van de gebruiker te destilleren en te categoriseren tot één plaats. Het kan gebruikt worden om: Kwalitatief onderzoek (onderzoeksnotities, antwoorden op enquêtes, transcripties van gebruikersinterviews) te categoriseren en zin te geven. Een spaarzame/onvolledige empathiekaart wijst erop dat er meer onderzoek gedaan moet worden.

     

    Een empathiekaart helpt je de behoeften van je gebruiker te begrijpen terwijl je een dieper inzicht ontwikkelt in de personen voor wie je ontwerpt. Een empathiekaart is maar één hulpmiddel dat je kan helpen je waarnemingen uit de onderzoeksfase in te leven en te synthetiseren, en er onverwachte inzichten over de behoeften van je gebruiker uit te halen.

     

    Een empathiekaart is een gezamenlijke visualisatie die gebruikt wordt om te verwoorden wat we weten over een bepaald type gebruiker of (potentiële) klant. Het externaliseert kennis over gebruikers om 1) een gedeeld begrip van gebruikersbehoeften te creëren, en 2) te helpen bij het nemen van beslissingen.

    Meer dan dat, het is een hulpmiddel om je te helpen een dieper inzicht in hun doelpubliek te krijgen. Een empathiekaart helpt je dan jouw (potentiële) klanten te leren kennen door in hun schoenen te gaan staan.

     

    Empathiekaarten zijn nuttig om huidige kennis en veronderstellingen over gebruikers vast te leggen die je door onderzoek kunt testen en valideren.

     

    Gebruik één persoon per empathiekaart”. Dit betekent dat, als je meerdere persoonlijkheden hebt, er voor elk een empathiekaart moet zijn. Door verschillende persoonlijkheden in één kaart te mengen krijg je geen waardevolle inzichten.

    4. Zet alle raakpunten op een rijtje

    Raakpunten zijn alle plaatsen op je website waar je klanten met je kunnen interageren. Op basis van je onderzoek moet je een lijst maken van alle raakpunten die je klanten en prospects nu gebruiken, en ook van die waarvan je denkt dat ze ze zouden moeten gebruiken als er geen overlap is.

    Dit is een belangrijke stap in het maken van een Klantreis plan, want het geeft je inzicht in welke acties je klanten uitvoeren. Als ze minder raakpunten gebruiken dan verwacht, betekent dit dan dat ze zich snel afkeren en je site vroegtijdig verlaten? Als ze er meer gebruiken dan verwacht, betekent dit dan dat je website ingewikkeld is en dat ze meerdere stappen nodig hebben om tot een einddoel te komen?

    Wat ook het geval is, inzicht in de raakpunten is een hulpmiddel dat je kan helpen het gemak en de doelstellingen van Klantreis te begrijpen.

    Dit heeft niet alleen betrekking op je website. Je moet kijken naar alle manieren waarop je klant je online kan tegenkomen. Dat kunnen zijn:

    • Sociale kanalen
    • Betaalde advertenties
    • E-mailmarketing
    • Recensiesites of vermeldingen van derden

    Doe een snelle Google zoekopdracht naar je merk om alle pagina’s te zien die je vermelden. Verifieer deze door in je Google Analytics te kijken waar je verkeer vandaan komt.

    Verklein je lijst tot de aanrakingspunten die het meest voorkomen en waar je de meeste kans hebt dat er een actie aan verbonden is.

     

    Acties

    Maak een lijst van alle acties die je klanten tijdens hun interactie met je merk uitvoeren. Dit kan een Google zoekopdracht zijn naar je sleutelwoorden of het klikken op een e-mail van je. Misschien eindig je met een lange lijst van acties. Dat is niet erg. Je krijgt later de kans om je informatie te rationaliseren.

     

    Het is belangrijk om te herkennen wanneer van klanten verwacht wordt dat ze te veel acties ondernemen om hun doel te bereiken. Het verminderen van het aantal stappen dat een klant moet nemen kan riskant aanvoelen, maar betaalt zich uit in hogere omzettingspercentages.

     

    Emoties en Motivaties

    Alle marketing is een resultaat van oorzaak en gevolg. Zo ook wordt elke actie die je klant onderneemt gemotiveerd door emotie. En de emoties van je klant veranderen naargelang op welk deel van hun reis ze zich bevinden.

    De emotionele drijfveer van elk van de acties van je klant wordt meestal veroorzaakt door een pijnpunt of een probleem. Als je dit weet, kun je de juiste inhoud op het juiste moment aanbieden, zodat je de emotionele reis van de klant door je merk soepel laat verlopen.

    Hindernissen en Pijnpunten

    Verdiep je in de wegversperringen die je klant ervan weerhouden de gewenste actie te ondernemen. Een veel voorkomende hindernis is de kostprijs. Een van je klanten kan bijvoorbeeld dol zijn op je product, maar zijn karretje laten staan als hij onverwacht hoge verzendtarieven ontdekt.

    Door deze potentiële obstakels in je Klantreis te belichten, kun je ze verzachten. Je zou bijvoorbeeld een FAQ pagina kunnen aanbieden die veel voorkomende vragen over verzendkosten beantwoordt.

    5. Bepaal welke middelen je hebt en welke je nodig zult hebben

    Je Klantreiskaart zal bijna elk onderdeel van je bedrijf raken. Alle middelen die nodig zijn om de klantervaring tot stand te brengen worden erdoor belicht. Het is dus belangrijk om te inventariseren welke middelen je hebt en welke je nodig zult hebben om de reis van de klant te verbeteren.

    Bijvoorbeeld, misschien brengt je kaart enkele gebreken in je klantenservice aanbod aan het licht en merk je dat je team niet over de hulpmiddelen beschikt die ze nodig hebben om klanten na een service-interactie goed op te volgen. Met behulp van je kaart kun je het management adviseren om te investeren in hulpmiddelen voor de klantenservice die je team helpen de vraag van klanten te beheren.

    En door deze nieuwe hulpmiddelen in je kaart op te nemen, kun je nauwkeurig voorspellen hoe ze je bedrijf zullen beïnvloeden en buitenproportionele waarde zullen opleveren. Dit maakt het veel gemakkelijker om poortwachters en beslissers ervan te overtuigen in je voorstellen te investeren.

    6. Maak zelf de reis van de klant

    Dat je je kaart ontworpen hebt, wil nog niet zeggen dat je werk gedaan is. Dit is het belangrijkste deel van het proces: het analyseren van de resultaten. Hoeveel mensen klikken naar je website maar sluiten dan af voor ze een aankoop doen? Hoe kun je klanten beter ondersteunen? Dit zijn enkele van de vragen die je met je voltooide kaart moet kunnen beantwoorden.

    Het analyseren van de resultaten kan je laten zien waar niet aan de behoeften van klanten wordt voldaan. Door dit aan te pakken kun je ervoor zorgen dat je een waardevolle ervaring biedt en duidelijk maakt dat mensen met de hulp van je bedrijf oplossingen voor hun problemen kunnen vinden.

    De hele oefening van het in kaart brengen van de Klantreis blijft hypothetisch tot je het zelf uitprobeert.

    Volg voor elk van je persoonlijkheden de reis die ze afleggen via hun sociale media activiteit, via het lezen van hun e-mails, tot het online zoeken.

    7. Breng de nodige veranderingen aan

    Je gegevensanalyse moet je een idee geven van wat je wilt dat je website wordt. Je kunt dan de nodige veranderingen aan je website aanbrengen om deze doelen te bereiken. Misschien is dat het maken van duidelijker call-to-action links. Of, misschien is het langere beschrijvingen schrijven onder elk product om het doel ervan duidelijker te maken.

    Hoe groot of klein de veranderingen ook zijn, ze zullen effectief zijn omdat ze direct samenhangen met wat klanten als hun pijnpunten opsomden. In plaats van blindelings veranderingen aan te brengen in de hoop dat ze de ervaringen van klanten zullen verbeteren, kun je er zeker van zijn dat ze dat ook zullen doen. En met behulp van je gevisualiseerde Klantreiskaart kun je ervoor zorgen dat die behoeften en pijnpunten steeds aan bod komen.

    Je kaart moet een voortdurend werk-in-uitvoering zijn. Door hem maandelijks of driemaandelijks te herzien, kun je hiaten en mogelijkheden opsporen om je Klantreis verder te stroomlijnen. Gebruik je gegevensanalyses samen met de feedback van je klanten om na te gaan of er wegversperringen zijn.

    Ik vind het nuttig om alle belanghebbenden bij dit proces te betrekken, en daarom zijn mijn kaarten meestal gevisualiseerd op Google Sheets die gedeeld worden onder de mensen met wie ik nauw samenwerk. Het is ook nuttig om regelmatig vergaderingen te houden (elk kwartaal of elk jaar) om te analyseren hoe nieuwe producten of aanbiedingen de Klantreis veranderd kunnen hebben.

    De beste oefeningen voor het in kaart brengen van de Klantreiskaart

    1. Stel een doel voor de Klantreiskaart.
    2. Enquêteer klanten om hun aankoopreis te begrijpen.
    3. Vraag klantenservicemedewerkers naar de vragen die ze het vaakst krijgen.
    4. Maak voor elke type klant een Klantreiskaart.
    5. Herzie en update elke Klantreiskaart na elke belangrijke productrelease.
    6. Maak de Klantreiskaart toegankelijk voor kruisende-functionele teams.

    1. Stel een doel voor de Klantreiskaart

    Bepaal of je de koopervaring wilt verbeteren of een nieuw product wilt lanceren. Als je weet wat de Klantreiskaart je moet vertellen, kun je voorkomen dat de omvang van zo’n groot project ongemerkt toeneemt.

    2. Onderzoek klanten om hun koopreis te begrijpen

    Wat je weet over de klantervaring en wat ze werkelijk ervaren kunnen twee heel verschillende dingen zijn. Vraag je klanten rechtstreeks hoe het is om met je bedrijf zaken te doen, zodat je een nauwkeuriger momentopname hebt van de reis van de klant.

    3. Vraag Accountmanagers naar de vragen die ze het vaakst krijgen

    Soms zijn klanten zich niet bewust van hun specifieke pijnpunten – ze voelen gewoon wanneer iets niet werkt voor hen. Dat is waar je klantendienstvertegenwoordigers om de hoek komen kijken. Ze kunnen helpen de hiaten op te vullen en pijnpunten van klanten te vertalen in bedrijfstermen die jij en je team kunnen begrijpen en naar handelen.

    4. Maak voor elke type klant een Klantreiskaart

    Het is gemakkelijk om aan te nemen dat elke klant op dezelfde manier te werk gaat, maar dat kan niet minder waar zijn. Demografische en psychografische gegevens, en zelfs hoe lang iemand al klant is, kunnen de manier bepalen waarop iemand met je bedrijf omgaat en koopbeslissingen neemt. Groepeer overkoepelende thema’s in type klanten en maak voor elk ervan een Klantreiskaart.

    5. Herzie en update elke Klantreiskaart na elke belangrijke productrelease

    Telkens als je product of dienst verandert, verandert ook het koopproces van de klant. Zelfs een kleine aanpassing, zoals het toevoegen van een extra veld aan een lead formulier, kan voor klanten een belangrijke wegversperring worden. Het is dus belangrijk om de Klantreiskaart te bekijken vóór en na het doorvoeren van veranderingen.

    6. Maak de Klantreiskaart toegankelijk voor kruisende-functionele teams

    Klantreiskaarten zijn niet erg waardevol in een silo. Het maken van een Klantreiskaart is een handige manier om kruisende-functionele teams bij elkaar te brengen om feedback te geven. Maak daarna een kopie van de kaart toegankelijk voor elk team, zodat ze de klant steeds voor ogen houden.

     

    Voordelen van Klantreiskaart uitwerken

    Misschien zeg je nu tegen jezelf: “Dit lijkt me niet nodig voor mij of mijn bedrijf. We begrijpen de behoeften en pijnpunten van onze klanten, dank je wel.” Dit kan aan de oppervlakte waar zijn.

    Maar de Klantreis fase voor fase afbreken, elke stap op een doel afstemmen, en je contactpunten dienovereenkomstig herstructureren zijn essentiële stappen om het succes van de klant te maximaliseren. Alles wat je doet zou er immers op gericht moeten zijn problemen van klanten op te lossen en hen te helpen langdurig succes met je product of dienst te bereiken.

    Wat zijn de fasen van de Klantreis?

    De 7 fasen van de Klantreis:

     

    De Klantreis is verbonden met elke instantie waarin de klant in direct contact komt met je bedrijf of product:

    • Vóór een aankoop – komen klanten in direct contact met online reclame, sociale media, e-mailmarketing
    • Tijdens een aankoop – komt de klant in direct contact met verkoopteams, adviseurs en je bedrijfswebsite
    • Na een aankoop – komen klanten rechtstreeks in contact met opleidingsmateriaal, vervolgvragen en toekomstige marketingcommunicatie

    Uitgesplitst bestaat de reis van de klant uit 7 fasen; Buiten de markt, prikkel en breng iets op gang, eerste merkoverweging, actieve evaluatie, aankoopbeslissing, ervaring en loyaliteit.

    Laten we elke fase (en de denkwijze van de klant) eens wat meer in detail bekijken – te beginnen met de “buiten-de-markt“ fase. In dit voorbeeld bekijken we de Klantreis vanuit het perspectief van een B2B koper.

     

    1. Buiten-de-markt fase

    In de Buiten-de-markt fase is de klant op zoek naar verbetering van zijn bedrijf. Ze willen dat hun bedrijf, afdeling of team productiever en efficiënter wordt. In deze fase weten ze misschien niet hoe ze deze doelen kunnen bereiken, maar ze staan open voor inspiratie.

     

    2. Prikkel en iets in gang brengen (trigger) fase

    De prikkel en iets in gang brengen fase begint zodra de klant de mogelijkheid ontdekt om zijn bedrijf te laten groeien. Het kan zijn dat de verkoop terugloopt of dat de klachten van klanten toenemen, maar deze indicatoren werken als een prikkel om de manier waarop ze werken te veranderen.

     

    3. Eerste fase van merkoverweging

    Zodra de klant een oplossing voor zijn probleem heeft gevonden, begint hij zijn eerste zoektocht. Een projectgroep, met deelname van alle belanghebbenden, wordt gevormd om de topmerken op hun markt te identificeren, het project uit te stippelen en de belangrijkste functionaliteit en technische eisen te bekijken – wat leidt tot een “lange lijst” van mogelijke oplossingen.

    4. Actieve evaluatie

    De lange lijst wordt een korte lijst als de eerste merkenbeoordeling voltooid is. De klant neemt dan contact op met elke leverancier en nodigt ze uit voor een ontmoeting of een demonstratie. Na de demonstratie beoordeelt de klant de oplossingen op basis van vertrouwen, expertise en schaalbaarheid.

     

    5. Aankoopbeslissingsfase

    De klant kiest een leverancier, wordt het eens over een oplossing en tekent het contract. Het implementatieproces begint en een intern “uitrol” team wordt gevormd. Met steun van de aanbieder van de oplossing stippelt de klant succescriteria, KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) en tijdschema voor de lancering uit.

     

    6. Belevingsfase

    De klant wil dat de oplossing snel in gebruik wordt genomen en dat de lancering zo soepel mogelijk verloopt. Dit houdt in dat hij ervoor zorgt dat alle gebruikers volledig opgeleid zijn en toegang hebben tot een consultant of account manager voor ondersteuning (wanneer ze die nodig hebben).

     

    7. Loyaliteitsfase

    Na de eerste uitrol is de klant blij dat hij snel resultaten ziet. De aanbieder blijft de zaak opvolgen, implementeert de oplossing in het hele bedrijf en blijft de klant helpen zijn doelen te bereiken.

     

    De raakpunten met de klant in kaart brengen

    Als de reis de denkwijze van een klant is, dan zijn de raakpunten het traject dat hij/zij neemt om in elke fase met een bedrijf in contact te komen.

    Het in kaart brengen van de raakpunten, en de juiste inhoudsmiddelen en distributiekanalen bij elke fase van de reis plaatsen, is een van de belangrijkste factoren van toekomstige digitale initiatieven.

    Verkennen van de raakpunten op basis van een B2B klantreis:

    • Buiten de markt: De klant staat open voor inspiratie, bezoekt industrieconferenties, leest inhoud over gedachteleiderschap en blijft via sociale media op de hoogte van nieuwe trends.
    • Prikkelen en iets op gang brengen (Trigger): Proactief, de klant gebruikt Google search, videoplatforms (i.e. YouTube) en leest meer niche blogs.
    • Eerste merkoverweging: Met een lange lijst van aanbieders bezoekt de klant bedrijfswebsites, vergelijkingssites en beoordelingsplatforms.
    • Actieve evaluatie: Vertrouwen is belangrijk, dus downloadt de klant research papers van de aanbieder, leest diepgaande case studies en referenties van klanten. Alvorens een live demo aan te vragen.
    • Aankoopbeslissing: Rechtstreeks met het verkoopteam handelend, ondertekent de klant het papierwerk.
    • Ervaring: De implementatiefase begint, en de klant krijgt toegang tot “Instappen” materiaal, dat gebruikersgidsen, opleidingsdocumenten en productvideo’s omvat.
    • Loyaliteit: De oplossing wordt bedrijfsbreed uitgerold en als het nodig is heeft de klant toegang tot telefonische en e-mail klantenserviceteams, live chat op de website, zelfbedieningsondersteuning en een kennisbank.

     

    Het is, natuurlijk, een vereenvoudigde versie van de Klantreis en de belangrijkste contactpunten. Maar het laat zien hoe belangrijk het is voor een bedrijf om actief aanwezig te zijn waar zijn potentiële en bestaande klanten zijn.

    • Spreek je actief op industrieconferenties?
    • Staat je bedrijf vermeld op vergelijkingswebsites voor leveranciers?
    • Is je website zichtbaar in Google search?

     

    Als je op een van de bovenstaande vragen ‘Nee’ antwoordt, dan is de kans groot dat je potentiële klanten je gewoon niet vinden.

    Op een andere manier gezegd…

     

    Als je je strategie niet baseert op het traject dat de klant aflegt, dan loop je nieuwe business mis.

    Je strategie afstemmen op de reis van de klant

    Nu je de Klantreis en contactpunten vanuit het perspectief van je klanten hebt uitgetekend, kun je de contactpunten waarmee je vandaag je klanten probeert te bereiken in kaart brengen, op basis van je bestaande bedrijfsstrategieën – zodat je de hiaten kunt opsporen.

    Een eenvoudige tabel kan werken voor de oefening van de kloofanalyse.

    Bijvoorbeeld, vandaag gebruiken we direct mail om kopers buiten de markt te bereiken en gebruiken we sociale media als een manier om met prospects in de prikkel-fase in contact te komen.

    Als je de bestaande contactpunten in kaart hebt gebracht, kun je ze vervolgens bovenop de contactpunten van je klant leggen, zodat je een overzicht krijgt van wat je nu doet tegenover wat je zou moeten doen om je klanten te bereiken.

    Als je nu een klantgericht bedrijf bent, zou je een exacte afstemming moeten krijgen waarbij je strategieën precies aansluiten op het traject dat de klant aflegt. Verkoop- en marketingteams zijn op elkaar afgestemd, het verloop van klanten is laag en je klantenbestand is gelukkig en loyaal.

    Als je echter niet klantgericht bent, zal er een mismatch zijn in activiteit en verwachtingen.

    Als je deze oefening gedaan hebt, zul je waarschijnlijk twee belangrijke punten opmerken:

    1. Je besteedt te veel tijd aan activiteiten die geen invloed hebben op het traject van de klant.
    2. Je besteedt te weinig tijd aan activiteiten die wel invloed hebben op de Klantreis.

    Op basis hiervan moet je voorrang geven aan wat je doet op basis van wat belangrijker is – activiteiten die op het traject afgestemd zijn versus activiteiten die niet op het traject afgestemd zijn…

     

    Nu komt het makkelijke deel:

    Schrap alle activiteiten die je nu doet en die geen invloed hebben op het traject van de klant en verdubbel je activiteiten die dat wel hebben – want hoe vaker je de klant in elk stadium van het traject kunt ontmoeten, hoe groter de kans dat hij zaken met je doet.

     

    Conclusie

    De macht is volledig verschoven van merk naar klant.

    En de Klantreis mag dan een nieuwe term zijn, het zal niet lang meer duren voor hij van cruciaal belang wordt voor je bedrijfsstrategie.

    De klant centraal stellen in je organisatie is niet langer een “leuk om te hebben“, het is een basisvereiste om in 2021 een succesvol bedrijf te hebben.

    Vandaag brengen twee op de drie bedrijven hun strategieën niet in kaart op de klantreis – wat je een enorm concurrentievoordeel oplevert, als je het aanpakt.

    De bedrijven die een strategie voor de klantenreis hebben, hebben hun kosten kunnen verlagen, hun verkoopresultaten kunnen verbeteren en zijn over het algemeen veel winstgevender.

    Kun je het je veroorloven om zo’n bedrijfsstrategie af te wijzen?

    Ik wens je succes met het toepassen van bovenstaande tips. 

    Het is geweldig om je te helpen begrijpen hoe klanten zich gedragen, welke trajecten ze nemen terwijl ze door je website navigeren, en van welke specifieke bronnen, media, campagnes of geografische locaties ze afkomstig zijn.

    Bovendien kan het je helpen pijnpunten op je website of marketingstrategie op te sporen waar gebruikers het moeilijk hebben.

    Jeroen Verspuij

    Heb je vragen of aanvullende tips op dit “B2B Klantenreiskaart” artikel?

    Wil je weten hoe je binnen je onderneming een ‘B2B Klantenreis Workshop’ uitvoert of wil je dat ik je ondersteun met een workshop?

    Lees hier meer over de Workshop.

    Of neem contact op als je behoefte hebt aan een goed gesprek en mijn presentatie voor B2B marketingstrategie met een van de drie volgende doelstellingen:
    1. Naamsbekendheid vergroten
    2. Leads genereren
    3. Personeelswerving